Blokade og faglig udvikling på Institut for Psykologi

Siden november 2021 har institutledelsen og fagrådet på Psykologi, Psykrådet, været i dialog omkring den faglige bredde på psykologiuddannelsen. Dialogen har ledt til en række initiativer på Institut for Psykologi. Se de igangsatte og planlagte initiativer her

Studienævnet for Psykologi har på et møde den 19. januar bekræftet nævnets tidligere godkendelse af pensum for Udviklingspsykologi. Derfor skal Udviklingspsykologi ikke gentænkes før studiestart, og undervisningen kan gennemføres som planlagt med start 6. februar. Med det godkendte pensum får studerende mulighed for at vælge at supplere den faste fælles del af pensum med bl.a. flere humanvidenskabelige primærtekster. Se mere nedenfor under Udviklingspsykologi gennemføres som planlagt.

Institutleder Vibeke Koushede opfordrer i en studiestarts-hilsen psykologistuderende til at bakke op om aftalen, der bragte blokaden til ophør, og til at bidrage til en åben og engagerende kultur på Psykologi indenfor de demokratiske rammer, som bl.a. Studienævnet fastlægger. Læs hilsenen her.

 

Tirsdag den 13. december 2022 iværksatte Psykrådet en blokade af Institut for Psykologi. Blokaden blev afsluttet natten til den 19. december efter indgåelse af en aftale mellem institutledelsen og Psykrådets forhandlingsgruppe. Læs aftalen her.

Psykrådet begrundede blokaden med, at der var blevet foretaget en ændring i pensumlisten for faget Udviklingspsykologi, samt at der var foretaget en organisatorisk ændring af instituttets klyngestruktur. 

Pensum til faget Udviklingspsykologi er blevet ændret efter godkendelse i Studienævnet den 16. november. Se faktaark på danskfaktaark på engelsk samt oversigt over faget og pensumliste

Behandlingen af ændringen af pensumlisten for Udviklingspsykologi blev under blokaden uddybet i et notat af de tre forskerklyngeledere og viceinstitutleder Professor Thomas Habekost, Professor Ingo Zettler, Professor Stig Poulsen og Professor Thomas Morton i dette svar.

Under blokaden tog en række forskere og undervisere på instituttet afstand til denne i et åbent brev til de studerende og ledelsen på Københavns Universitet. En gruppe af humanvidenskabelige forskere og undervisere på instituttet bidrog også til debatten med et åbent brev. Og undervisningsgruppen bag faget Udviklingspsykologi udsendte et svar.

Studienævnet for Psykologi udtalte sig om blokaden samt om den faglige bredde og undervisningskvalitet. Læs udtalelsen fra studienævnet her.

Blokaden påvirkede arbejdsmiljøet for de ansatte på Institut for Psykologi. Se referat fra møde i det lokale samarbejdsudvalg den 15. december 2022den 20. december 2022 og den 13. januar 2023.

Læs den endelige rapport fra Center for Konfliktløsning her.

Det blev på studienævnsmødet i november 2022 besluttet, at alle nye kurser efter deres første gennemløb skulle gennemgå en særligt grundig evaluering baseret på de almindelige studenterevalueringer samt en udvidet evalueringsproces gennemført af alle undervisere på kurset (forelæsere, seminarholds- og instruktorundervisere). Underviserne i Udviklingspsykologi er i september 2023 ved at gennemføre denne udvidede evaluering, hvis proces og indhold man kan læse mere om i dette dokument. Evalueringen tager udgangspunkt en række generelle spørgsmål, der er formuleret af studienævnet, samt hovedpointer fra kursets studenterevalueringer, og munder ud i konkrete tiltag, der skal sikre en stadig udvikling af de kurser, vi udbyder.

For en status læs her.

 

 

Studienævnet for Psykologi har på et møde 19. januar bekræftet nævnets tidligere godkendelse af pensum for Udviklingspsykologi. Derfor skal Udviklingspsykologi ikke gentænkes før studiestart, og undervisningen kan gennemføres som planlagt med start 6. februar. Med det godkendte pensum får studerende mulighed for at vælge at supplere den faste fælles del af pensum med bl.a. flere humanvidenskabelige primærtekster.

Nyt pensum i Udviklingspsykologi blev drøftet og godkendt på studienævnets møde 16. november. Studienævnet besluttede desuden at evaluere kurset efter første gennemløb. Efter ønske fra studienævnets studenterrepræsentanter blev faget og pensum drøftet på et ekstraordinært møde 15. december 2023. Her blev det besluttet at fortsætte drøftelsen af pensum på et nyt ekstraordinært møde 19. januar med deltagelse af fagkoordinatoren for Udviklingspsykologi.

I forbindelse med gennemgangen af pensum for Udviklingspsykologi fortalte fagkoordinatoren, at fagets studerende selv skal supplere det faste pensum med op til 200 siders frivilligt valgt faglitteratur. Alle studerende kan derfor som del af fagets samlede pensum supplere det fælles pensum med fx humanvidenskabelige primærtekster.

Efter præsentation af nyt pensum i Udviklingspsykologi fra fagkoordinatoren og på baggrund af det forudgående arbejde fra fagets ni undervisere er pensum nu igen blevet godkendt. For at fastholde godkendelsen af pensum stemte 5 medlemmer, mens 3 medlemmer stemte for at revidere pensum. Der var dermed ikke flertal for at afvise fagets kursusbeskrivelse og pensum, og undervisningen i Udviklingspsykologi kan derfor gennemføres som planlagt med start 6. februar, hvor fagets studerende og ni undervisere mødes. Som besluttet på studienævnets møde 16. november skal der gennemføres en evaluering af det nye udviklingspsykologiske fag i forlængelse af første fulde gennemløb.

 

 

Nye ansættelser indenfor SUI

Instituttet har netop ansat tre nye VIP inden for SUI og minoritetsperspektiver. Således forøges de efterspurgte områder med en professor (Brady Wagoner primo 2023) og 2 lektorer (Milan Obaidi fra marts 2023, Xuan Li fra september 2023). Ansættelserne bygger på dialog med studerende om fagligt fokus, ligesom der har været studerende med i ansættelsesprocessen.

Fakta om beslutninger om den humanvidenskabelige klynge

Det humanvidenskabelige perspektiv fastholdes og styrkes. Læs faktaark om beslutningerne om den humanvidenskabelige klynge her.

 

 

Den tidligere aflysning af undervisning og vejledning er nu ophævet.

Da blokaden er ophævet, genoptages undervisning og vejledning snarest muligt. Mere information følger via studiebesked og fra undervisere.

Undervisningen blev under blokaden aflyst af hensyn til undervisernes arbejdsmiljø og mulighed for at planlægge og gennemføre undervisning.

Pensum for udviklingspsykologi

Studienævnet behandlede d. 16. november 2022 pensumlisten for faget udviklingspsykologi. Studienævnet besluttede med én stemme imod at godkende pensumlisten for udviklingspsykologi. Desuden besluttede Studienævnet at gennemføre en udvidet evaluering af kurset efter første gennemløb.

Se referat af Studienævnets møde 16. november her.

 

 

Studienævnet på psykologi har til opgave at beslutte studieordninger og derigennem bl.a. at drøfte pensum for de enkelte fag.

Medlemmerne af Studienævnet vælges blandt undervisere og studerende og har i henhold til loven og KU’s vedtægter et demokratisk mandat.

Hverken studielederen eller institutlederen kan træffe beslutninger på de områder, som Studienævnet har mandat til.

 

 

November 2021 - november 2022  10. november 2022  16. november 2022  30. november 2022
Psykrådet fremsætter 11 krav. Hernæst iværksætter institutledelsen en dialogproces med Psykrådet, hvor der gennemføres 10 møder og seminarer mellem institutledelsen og Psykrådet. Som resultat af dialogen enes institutledelsen og den af Psykrådet nedsatte arbejdsgruppe om et forståelsespapir, som skal danne ramme for det videre samarbejde.  Psykrådet stemmer om det forståelsespapir, som Psykrådets arbejdsgruppe og institutledelsen har udarbejdet. Ved første afstemning er der stemmelighed hhv. for og imod forståelsespapiret. Ved anden afstemning beslutter Psykrådet at forlænge dialogen med institutledelsen samt at nedsætte en ny arbejdsgruppe og genbehandle Psykrådets krav. Møde i Studienævnet, hvor der behandles nyt pensum til faget Udviklingspsykologi. Studienævnet godkender ved afstemning nyt pensum.  Studieleder Signe Vangkilde deltager på møde i Psykrådet, hvor Psykrådets stormøde 10. november og det videre samarbejde blev drøftet.

13. december 2022

14. december 2022

15. december 2022

16. december 2022

Psykrådet iværksætter blokade af instituttet uden at kontakte institutledelsen eller at fremsætte krav.

Studieleder Signe Vangkilde mødes med Psykrådets forud for stormøde kl. 12.

Psykrådet sender 4 krav til drøftelse i et planlagt møde samme dag i studienævnet og beder om, at studieleder Signe Vangkilde ikke deltager i hovedparten af dagens møde. De 4 krav sendes ikke direkte til institutledelsen. Senere bliver Signe Vangkilde bedt om ikke at deltage på noget tidspunkt i mødet.

Studienævnet sender udtalelse til studerende, undervisere og ledelse med opfordring til at finde en løsning på blokaden. Endvidere meddeler studienævnet at arbejde aktivt for etableringen af en formel struktur, der skal sikre vores studerendes muligheder for specifikt at ønske at få vejledning inden for det humanvidenskabelige område.

Studieleder Signe Vangkilde kontakter Psykrådet for at forstå baggrunden for blokaden. Psykrådet har på daværende tidspunkt ikke formuleret krav.

Institutleder Vibeke Koushede kontakter Psykrådets forperson med henblik på at finde en løsning på blokaden. Psykrådets forperson meddeler, at Psykrådet endnu ikke har fastlagt krav.

Psykrådets forperson sender Psykrådets 4 krav til institutleder Vibeke Koushede og information om forhandlingsgruppens sammensætning.

På baggrund af besked fra studienævn og i forlængelse af den hidtidige dialog med Psykrådet inviterer institutleder Vibeke Koushede Psykrådets forhandlingsgruppe til møde den 16. december kl. 13.30 med henblik på at finde en løsning på blokaden.

Studenterrådets formand tager kontakt til prodekan Sara Hagemann og dekan Mikkel Vedby Rasmussen for at formidle baggrund for Psykrådets blokade. Prodekan og dekan opfordrer Studenterrådet til at bede Psykrådet kontakte institutleder Vibeke Koushede.

Institutleder Vibeke Koushede orienterer Psykrådets forperson om, at blokaden medfører et utrygt arbejdsmiljø for instituttets medarbejdere og opfordrer igen til at finde en løsning. Psykrådets forperson takker for institutlederens invitation til dialog og imødekommenhed til at finde en løsning.

Psykrådets forperson kontakter institutleder Vibeke Koushede på vegne af forhandlingsgruppen med henblik på at initiere en dialog om en løsning. Vibeke Koushede kvitterer og tilbyder at aftale rammerne for forhandling.

Studenterrådets formand kommer til det planlagte møde kl. 13.30 med besked fra Psykrådets forhandlingsgruppe om, at det ikke ønsker at deltage uden mægler. Institutleder Vibeke Koushede inviterer Psykrådets forhandlingsgruppe til et nyt møde mandag d. 19. december kl. 9.

17. december 2022

18. december 2022

19. december 2022

21. december 2022

Psykrådets forhandlingsgruppe og institutleder Vibeke Koushede drøfter skriftligt rammerne for den videre dialog. Begge parter udtrykker villighed til at indgå i forhandlinger og der drøftes eventuel brug af mægler.

Institutledelsen på Psykologi og Psykrådets forhandlingsgruppe indleder forhandlinger kl. 18.

Institutledelsen for Psykologi og Psykrådets forhandlingsgruppe kommer frem til en aftale for ophævelse af blokaden.

Ekstraordinært møde i Studienævnet, hvor nyt pensum til faget Udviklingspsykologi drøftes. Studienævnet beslutter at invitere fagkoordinatoren for udviklingspsykologi til at præsentere og drøfte pensum ved et nyt ekstraordinært møde i Studienævnet 19. januar 2023.

13. januar 2023

19. januar 2023

31. januar 2023

1. februar 2023

Studieleder Signe Vangkilde og institutleder Vibeke Koushede inviterer Psykrådets forpersoner til møde om det videre samarbejde.

Ekstraordinært møde i Studienævnet, hvor Studienævnet bekræfter nævnets tidligere godkendelse af pensum for Udviklingspsykologi.

Møde mellem ledelsen og Center for Konfliktløsning.

Møde mellem institutleder, studieleder og forpersonskabet for Psykrådet.