Udvikling i mentaliseringsevnen hos førstegangsforældre i barnets første leveår

Tegning af forældre med baby

Forskning viser, at evnen til mentalisering er central for forældres sensitivitet og relateret til barnets tilknytning og socioemotionelle udvikling. Det er derfor vigtigt at undersøge forældres mentaliseringsevne og udviklingen af denne, blandt andet med henblik på identifikation af de mest optimale tidspunkter for intervention. Der er aktuelt ingen undersøgelser af, hvordan mentaliseringsevnen udvikler sig hos førstegangsforældre i barnets første leveår.

Formål med projektet

At undersøge 1) udviklingen af mentaliseringsevnen hos førstegangsmødre og -fædre i barnets første leveår, 2) om forældres tilknytningsstil til henholdsvis egne forældre og partner prædikterer forældrenes udvikling af mentaliseringsevnen, og 3) hvordan forældrenes mentaliseringsevne og tilknytningsstil relateres til deres barns socioemotionelle udvikling.

Metode

Resultaterne er en del af et ph.d.-projekt under forskningsprojektet, Forstå Din Baby. I et longitudinelt design besvarer førstegangsforældre fra 26 danske kommuner elektroniske spørgeskemaer flere gange i barnets første leveår. Forældrenes mentaliseringsevne måles med spørgeskemaet Parental Reflective Functioning Questionnaire (PRFQ). Forældrenes tilknytningsstil måles med spørgeskemaet Experiences in Close Relationships-Relationship Structures questionnaire (ECR-RS), mens barnets socioemotionelle udvikling måles ud fra spørgeskemaet Ages and Stages Questionnaires: Social Emotional (ASQ:SE). Data til studiet blev indsamlet i 2019 og 2020.

Bidrag

Resultaterne vil bidrage med ny viden om førstegangsforældres mentaliseringsevne i Danmark, herunder hvordan udviklingen forløber, og hvilke ligheder og forskelle, der er hos mødre og fædre. Disse resultater vil bidrage til at identificere optimale tidspunkter for interventioner målrettet at fremme mentaliseringsevnen hos førstegangsforældre og derved fremme barnets udvikling. Resultaterne bidrager med viden om, hvilken rolle forældres tilknytningsstil spiller for udviklingen af deres mentaliseringsevne og indikerer, om der er en specifik forældregruppe, der har særligt behov for at blive styrket i deres mentaliseringsevne.