Når pædagogisk personale tager på hjemmebesøg: En proces evaluering af implementeringen af VIPP-SD

Hvordan kan vi bedst muligt implementere evidensbaserede interventioner i praksis? Hvad har betydning for, om et forskningsbaseret forældreprogram rent faktisk fungerer i virkeligheden og i hverdagen, hos børn, forældre og pædagoger?

I dette projekt evalueres implementeringen af VIPP-SD (Video feedback Intervention to Promote Positive Parenting) i en dansk kontekst, hvor pædagoger udfører forældreprogrammet, og der fokuseres særligt på de individuelle oplevelser blandt forældre og pædagoger, der modtager eller udfører VIPP-SD i familiernes hjem.

Formål og kontekst

Formålet med PhD-projektet er at evaluere implementeringen af VIPP-SD i en dansk daginstitutionskontekst, hvor pædagogisk personaleudfører forældreprogrammet hjemme hos familierne.

Projektet er en del af det randomiserede effektstudie ”An Ounce of Prevention is Worth a Pound of Cure: A Randomized Controlled Trial of Pedagogues Promoting Positive Parenting in a Home-visiting Program in At-risk Families” (dansk projekttitel “Hånd om trivslen”). VIPP-SD er et tilknytningsbaseret tidligt indsatsprogram, der fremmer positiv forældreadfærd samt forældres evne til at sætte rammer for dagligdags aktiviteter med barnet på en sensitiv og effektiv måde.

Ph.d.-projektet rummer en kvalitativ undersøgelse af forældrenes og pædagogernes oplevelse af VIPP-SD og samarbejdet mellem hhv. forældre/pædagoger, samt af hvilke faktorer, der bidrager eller står i vejen for både implementering og positiv forandring hos børn og forældre. Desuden evalueres programmets praktiske anvendelighed, meningsfuldhed og gennemførlighed i den givne kontekst.

Metode

Den kvalitative del af projektet består af to undersøgelser, en med fokus på forældrenes oplevelse og en med fokus på det pædagogiske personales oplevelser. I begge grupper foretages minimum 10 interviews. Den sidste del af projektet er et mixed-method studie, hvor der benyttes spørgeskemaer, observationer/lydfiler af hjemmebesøg samt logbøger fra interventionsforløb.

Bidrag

Projektet bidrager ved at være det første danske studie, der evaluerer implementeringen af VIPP-SD i en dansk kontekst. Evaluering af implementeringsprocesser er et ofte overset område inden for effektforskning. Implementeringsforskning påpeger netop, at der inden for dette område er tale om et ”gap” mellem science and service – mellem forskning og praksis.

Forebyggende indsatser, der er knyttet til daginstitutionerne og udført af det pædagogiske personale, indebærer i Danmark sjældent hjemmebesøg eller hjemmebesøgsbaserede interventioner. Det er derfor uvist, hvordan en intervention som VIPP-SD vil blive modtaget og oplevet af både forældre og pædagoger, og hvad der udgør fremmende eller udfordrende faktorer for samarbejdet og den positive udvikling hos familierne. Projektet vil dermed bidrage med viden om potentielle nye samarbejdsflader mellem pædagoger og familier, hvor barnet viser tegn på at kunne have brug for ekstra støtte til at fremme en positiv udvikling.