Etablering af kausalitet i komplekse interventioner med moderatorer og mediatorer

Mor og baby. Foto: Colourbox

At etablere kausalitet er en af forskningens kerneopgaver, men det kan være svært at vide, hvordan man opsætter de rette forskningsspørgsmål og bruger de mest relevante metoder til at undersøge disse spørgsmål. Det er derfor vigtigt at undersøge, hvordan man kan etablere kausalitet i komplekse interventioner, både i forhold til selve interventionen og de andre aktive elementer der kan moderere og mediere en mulig interventionseffekt.

Formål med projektet

Formålet med ph.d.-projektet er tredelt: 1) at undersøge konstruktvaliditeten af mors sensitivitet i et fødselsdepressivt sample, 2) et litterært review over de statistiske analyser der bruges til at undersøge kausalitet, moderatorer og mediatorer i interventionsstudier, og 3) en sammenligning af traditionelle statistiske analyser (fx lineær regression) med nyere metoder (fx conditional process analysis, invariant causal prediction, independent-based methods) til at etablere kausalitet.

Metode

Dette ph.d.-projekt er en del af forskningsprojektet Copenhagen Infant Mental Health Project (CIMHP). 314 forældre med en risiko for at have en fødselsdepression og deres børn (1-11 måneder gamle) blev tilfældigt tildelt to grupper: Circle of Security – Parenting (COS-P) og care as usual (CAU). Forældrene besvarede spørgeskemaer og blev observeret i en kort fri-leg situation med deres barn både før interventionsstart og ved follow-up efter endt behandling. Data blev indsamlet fra 2016-2020.

Bidrag

Resultaterne vil bidrage med viden omkring, hvordan man kan gribe analyse og kvantitativ evaluering af komplekse interventioner an. Disse resultater vil bidrage til at udvide de statistiske analysemetoder, som forskere har brugt til at undersøge kausalitet, ved at undersøge, om disse metoder er passende i psykologisk interventionsforskning. Derudover bidrager resultaterne også med ny viden om, hvordan og for hvem forældreinterventionen COS-P virker i et fødselsdepressivt sample ved at fokusere på mulige moderatorer og mediatorer.