Tilknytning og udviklingens drivkraft: En kritisk diskussion af empirisk spædbørnsforskning

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Tilknytning og udviklingens drivkraft : En kritisk diskussion af empirisk spædbørnsforskning. / Zeuthen, Katrine Egede; Pedersen, Signe Holm; Gammelgård, Judy.

I: Psyke & Logos, Bind 29, Nr. 2, 2008, s. 431-450.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Zeuthen, KE, Pedersen, SH & Gammelgård, J 2008, 'Tilknytning og udviklingens drivkraft: En kritisk diskussion af empirisk spædbørnsforskning', Psyke & Logos, bind 29, nr. 2, s. 431-450.

APA

Zeuthen, K. E., Pedersen, S. H., & Gammelgård, J. (2008). Tilknytning og udviklingens drivkraft: En kritisk diskussion af empirisk spædbørnsforskning. Psyke & Logos, 29(2), 431-450.

Vancouver

Zeuthen KE, Pedersen SH, Gammelgård J. Tilknytning og udviklingens drivkraft: En kritisk diskussion af empirisk spædbørnsforskning. Psyke & Logos. 2008;29(2):431-450.

Author

Zeuthen, Katrine Egede ; Pedersen, Signe Holm ; Gammelgård, Judy. / Tilknytning og udviklingens drivkraft : En kritisk diskussion af empirisk spædbørnsforskning. I: Psyke & Logos. 2008 ; Bind 29, Nr. 2. s. 431-450.

Bibtex

@article{032de660f8e211ddb219000ea68e967b,
title = "Tilknytning og udviklingens drivkraft: En kritisk diskussion af empirisk sp{\ae}db{\o}rnsforskning",
abstract = "Den empiriske sp{\ae}db{\o}rnsforskning har betydet en kolossal udvidelse af vores viden om det sp{\ae}de barns psykologiske funktioner. Fra en psykoanalytisk synsvinkel m{\aa} det betvivles, om denne forskning har for{\o}get vores viden om det indre psykiske liv og hjulpet til at besvare sp{\o}rgsm{\aa}let om, hvad der igangs{\ae}tter og driver udviklingen frem. I den f{\o}rste del af artiklen argumenteres for, hvorfor psykoanalysen n{\o}dvendigvis m{\aa} stille sig kritisk over for et videnskabsideal, der hviler p{\aa} den positivistiske empiriske tradition. Psykoanalysen har som sin genstand ubevidste processer, der ikke kan g{\o}res til genstand for direkte observation. I et efterf{\o}lgende afsnit tages der afs{\ae}t i det tilknytningsteoretiske projekt, Peter Fonagy og hans medarbejdere har udviklet i et fors{\o}g p{\aa} at forene psykoanalysen og den empiriske og eksperimentelle unders{\o}gelse af sm{\aa} b{\o}rn, og det demonstreres konkret, hvilke begr{\ae}nsninger et s{\aa}dant projekt har for udforskningen af barnets psykiske virkelighed. Mere specifikt drejer det sig om forskellen mellem p{\aa} den ene side den klassiske teori om driften som produktiv skaber af ikke blot fantasier, men af betydninger i de intersubjektive relationer. P{\aa} den anden side tilknytningsteorierne, der har erstattet driftsbegrebet med et begreb om intentionalitet. Argumentationen f{\o}res videre i en demonstration af, hvordan drifteorien kan udformes og rumme et objektrelationsteoretisk perspektiv, som det er sket i Jean Laplanches genfortolkning af forf{\o}relsesteorien, uden af psykoanalysens teori om det ubevidste og driftteorien bliver afskrevet.",
author = "Zeuthen, {Katrine Egede} and Pedersen, {Signe Holm} and Judy Gammelg{\aa}rd",
year = "2008",
language = "Dansk",
volume = "29",
pages = "431--450",
journal = "Psyke & Logos",
issn = "0107-1211",
publisher = "Dansk Psykologisk Forlag",
number = "2",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Tilknytning og udviklingens drivkraft

T2 - En kritisk diskussion af empirisk spædbørnsforskning

AU - Zeuthen, Katrine Egede

AU - Pedersen, Signe Holm

AU - Gammelgård, Judy

PY - 2008

Y1 - 2008

N2 - Den empiriske spædbørnsforskning har betydet en kolossal udvidelse af vores viden om det spæde barns psykologiske funktioner. Fra en psykoanalytisk synsvinkel må det betvivles, om denne forskning har forøget vores viden om det indre psykiske liv og hjulpet til at besvare spørgsmålet om, hvad der igangsætter og driver udviklingen frem. I den første del af artiklen argumenteres for, hvorfor psykoanalysen nødvendigvis må stille sig kritisk over for et videnskabsideal, der hviler på den positivistiske empiriske tradition. Psykoanalysen har som sin genstand ubevidste processer, der ikke kan gøres til genstand for direkte observation. I et efterfølgende afsnit tages der afsæt i det tilknytningsteoretiske projekt, Peter Fonagy og hans medarbejdere har udviklet i et forsøg på at forene psykoanalysen og den empiriske og eksperimentelle undersøgelse af små børn, og det demonstreres konkret, hvilke begrænsninger et sådant projekt har for udforskningen af barnets psykiske virkelighed. Mere specifikt drejer det sig om forskellen mellem på den ene side den klassiske teori om driften som produktiv skaber af ikke blot fantasier, men af betydninger i de intersubjektive relationer. På den anden side tilknytningsteorierne, der har erstattet driftsbegrebet med et begreb om intentionalitet. Argumentationen føres videre i en demonstration af, hvordan drifteorien kan udformes og rumme et objektrelationsteoretisk perspektiv, som det er sket i Jean Laplanches genfortolkning af forførelsesteorien, uden af psykoanalysens teori om det ubevidste og driftteorien bliver afskrevet.

AB - Den empiriske spædbørnsforskning har betydet en kolossal udvidelse af vores viden om det spæde barns psykologiske funktioner. Fra en psykoanalytisk synsvinkel må det betvivles, om denne forskning har forøget vores viden om det indre psykiske liv og hjulpet til at besvare spørgsmålet om, hvad der igangsætter og driver udviklingen frem. I den første del af artiklen argumenteres for, hvorfor psykoanalysen nødvendigvis må stille sig kritisk over for et videnskabsideal, der hviler på den positivistiske empiriske tradition. Psykoanalysen har som sin genstand ubevidste processer, der ikke kan gøres til genstand for direkte observation. I et efterfølgende afsnit tages der afsæt i det tilknytningsteoretiske projekt, Peter Fonagy og hans medarbejdere har udviklet i et forsøg på at forene psykoanalysen og den empiriske og eksperimentelle undersøgelse af små børn, og det demonstreres konkret, hvilke begrænsninger et sådant projekt har for udforskningen af barnets psykiske virkelighed. Mere specifikt drejer det sig om forskellen mellem på den ene side den klassiske teori om driften som produktiv skaber af ikke blot fantasier, men af betydninger i de intersubjektive relationer. På den anden side tilknytningsteorierne, der har erstattet driftsbegrebet med et begreb om intentionalitet. Argumentationen føres videre i en demonstration af, hvordan drifteorien kan udformes og rumme et objektrelationsteoretisk perspektiv, som det er sket i Jean Laplanches genfortolkning af forførelsesteorien, uden af psykoanalysens teori om det ubevidste og driftteorien bliver afskrevet.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 29

SP - 431

EP - 450

JO - Psyke & Logos

JF - Psyke & Logos

SN - 0107-1211

IS - 2

ER -

ID: 10479478