Socio-emotionel udvikling hos spædbørn i høj risiko for Cerebral Parese
Cerebral Parese (CP) er den hyppigste motoriske lidelse i barndommen og er forbundet med varierende grader af motoriske vanskeligheder. Vanskeligheder på andre domæner (såsom sprog og kognition) er også ofte forekommende, og børn med CP har øget risiko for psykologiske og psykiatriske problemer i barn- og ungdom. Vi ved dog ikke nok om den helt tidlige socio-emotionelle udvikling, som kan have stor betydning for barnets senere udvikling.
Formål med projektet
Projektet undersøger:
- Børn i høj risiko for CP’s socio-emotionelle udvikling i de første 15 måneder sammenlignet med børn med typisk udvikling
- Hvad konstituerer risiko- og beskyttelsesfaktorer for socio-emotionel udvikling hos børn i høj risiko for CP i de første 15 måneder?
Metode
Ph.d.-projektet er en del af forskningsprojektet Forældre-barn samspil hos spædbørn i høj risiko for Cerebral Parese. I projektet følges familier med et spædbarn i risiko for CP i løbet af barnets første 15 måneder. Formålet er at belyse, hvordan det tidlige forældre-barn samspil og forældreskabet kan påvirkes af risikoen for CP og identificere risiko- og beskyttende faktorer knyttet til barnet og/eller forældrene. Familierne bliver sammenlignet med en gruppe, der består af familier med børn i lav risiko for CP, dvs. børn født uden graviditets- og/eller fødselskomplikationer. Projektet løber fra januar 2021 til december 2024 og foregår i samarbejde med Elsass Fonden og Institut for Neurovidenskab, Københavns Universitet.
Bidrag
Resultaterne vil bidrage med ny viden om den helt tidlige socio-emotionelle udvikling blandt spædbørn i høj risiko for CP, herunder hvilke risiko- og beskyttelsesfaktorer, områder og tidspunkter i udviklingen, der potentielt skal være særlig opmærksomhed på. Denne viden kan informere behov for screeningspraksis af socio-emotionel udvikling hos spædbørn i høj risiko for CP samt pege på potentielt relevante interventioner for at sikre en optimal socio-emotionel udvikling hos børnene.
Om projektet
Projektperiode: 1. august 2022 - 31. juli 2025.
Ph.d.-studerende: Julie Enkebølle Hansen, cand.psych.
Vejledere: Katrine Røhder (hovedvejleder) og Mette Skovgaard Væver.