Forstå din tumling
Vi bygger videre på vores gode erfaringer fra projektet "Forstå din baby". I projektet ”Forstå din tumling” tilbyder vi lettilgængelig forskningsbaseret viden til tumlingens vigtigste omsorgspersoner - forældrene og det pædagogiske personale i vuggestue og dagpleje. Projektet fokuserer på hjemmet, dagtilbuddet og samarbejdet mellem de to arenaer for at styrke tumlingens sociale og følelsesmæssige udvikling.
Småbørn i alderen 1-2 år bliver ofte kaldt ’tumlinger.’ Det er i denne periode, at barnet begynder at udvikle sin selvstændighed. Tumlinger siger ofte nej og vil gerne gøre det meste selv. Dette kan føre til stærke følelser og frustrationer for både barnet og omgivelserne. Forældre og pædagogisk personale spiller en afgørende rolle i at hjælpe tumlingen med at regulere svære følelser, og samtidig støtte barnet i sin lyst til at lege, udforske og indgå i positive relationer med jævnaldrende.
Forældrene er altid de vigtigste omsorgspersoner i barnets liv, men i Danmark spiller pædagogisk personale også en central rolle i børnenes liv. Børn i Danmark starter i gennemsnit i dagtilbud, når de er ca. 10 måneder gamle og de tilbringer i gennemsnit 35 timer om ugen i dagtilbuddet. Derfor vil vi i projektet ”Forstå din tumling” udvikle lettilgængelig forskningsbaseret viden til både forældre og pædagogisk personale.
”Forstå din tumling” er en lettilgængelig indsats, som retter sig mod alle forældre og alt pædagogisk personale. Du kan læse mere om de enkelte elementer i indsatsen nedenfor.
Digitalt læringsforløb til pædagogisk personale
Vi udvikler og evaluerer et digitalt læringsforløb med fokus på samspilskvalitet til pædagogisk personale i vuggestuer og dagplejer. Det digitale format giver en fleksibilitet, så forløbet kan integreres i personalets travle hverdag. Forløbet udvikles i tæt samarbejde med pædagogisk personale i dagtilbud.
Online videotek til forældre
Vi bygger videre på videoteket fra ”Forstå din baby” og skaber nye videoer målrettet forældre med børn i tumlingealderen. Videoerne formidler forskningsbaseret viden på en lettilgængelig måde og fokuserer på det ”gode nok” forældreskab. Videoerne vil give praktiske redskaber og samtidig normalisere de udfordringer, tumlingeforældre møder i hverdagen. Formålet er at tilbyde et forskningsbaseret alternativ til den øvrige information, forældre typisk finder online. Forældrene inddrages aktivt i udviklingen af videoteket.
Styrket samarbejdet mellem dagtilbud og hjem
Det digitale læringsforløb til det pædagogiske personale inkluderer et modul om samarbejdet med forældrene med særlig fokus på de daglige afleverings- og hentesituationer. Derudover udvikler og afprøver vi et samtalekort til brug ved opstarts- og opfølgningsmøder i dagtilbuddet. Målet er at understøtte dialogen og samarbejdet mellem forældre og pædagogisk personale om tumlingens udvikling.
Projektet udvikles og evalueres i samarbejde med fem partnerskabskommuner. Dette forløber over tre faser:
Fase 1: Samskabelse (2025): Afdækning af forældres og pædagogisk personales behov for viden om, hvordan de bedst understøtter tumlingens sociale og følelsesmæssige udvikling.
Fase 2: Feasibility studier (2026/27): Evaluering og tilpasning af indsatsen baseret på kvalitative og kvantitative data.
Fase 3: Lodtrækningsstudie (2027/28): Test af indsatsens effekt i et lodtrækningsstudie med ventelistedesign. I denne del vil der indgå 1200 forældre og børn og 800 pædagogiske medarbejdere (heraf mindst 150 dagplejere).
![]() |
Ida Egmose Pedersen Cand.psych., ph.d. Adjunkt ida.pedersen@psy.ku.dk +45 35 33 05 28 |
![]() |
Mia Skou Cand.psych. Videnskabelig assistent msk@psy.ku.dk +45 55 21 92 23 |
![]() |
Mette Skovgaard Væver Ph.d., professor Mette.vaever@psy.ku.dk +45 35 32 49 06 |
Om projektet
Projektperiode: 2025 -