
Forskning i børn, unge, familie og læring
På Institut for Psykologi har vi en række forskere, der beskæftiger sig med børn, unge og familieområdet.
Vores forskere har ekspertviden om flere forskellige emner heriblandt graviditet, forældreskab, læring, trivsel og børn og unges psykiske sundhed. Herunder finder du en oversigt over vores forskere og deres ekspertområder. Du kan også læse de seneste nyheder og lytte til podcasts med vores forskere.
Navn | Titel | Forskningsområde | |
---|---|---|---|
Guido Makransky | Professor | Uddannelsespsykologi, virtual reality og læring, læring med teknologi, læring og interesse inden for naturvidenskab | ![]() |
Mette Skovgaard Væver | Professor | Spæd/småbørns psykiske udvikling, mental sundhed, tilknytning/omsorg hos omsorgspersoner, forældreskab, tidlig opsporing, intervention og forebyggelse | ![]() |
Vibeke Koushede | Professor | Mental sundhedsfremme og trivsel/psykisk sundhed, betydningen af sociale relationer for mental sundhed og trivsel, betydningen af deltagelse i meningsfulde aktiviteter og fællesskaber | ![]() |
Victoria Southgate | Professor | Småbørns udvikling, kognitiv udvikling, neurobilleddannelse, hjerneudvikling, social kognition | ![]() |
Jesper Dammeyer | Lektor | Handicap, døve, døvblindhed, sundhedspsykologi, sprogudvikling, spædbarnspsykologi, pædagogisk psykologi, udviklingspsykologi, personlighedspsykologi, klinisk børnepsykologi | ![]() |
Johanne Smith-Nielsen | Lektor | Spædbørns mentale sundhed, tidlig tilknytning og indsats, tidlig mor-barn interaktion, fødselsdepression | ![]() |
Katrine Zeuthen | Lektor | Psykoanalytisk teori og praksis, videnskabsteori og -historie, børns seksualitet, seksuelle overgreb og traumer, forebyggelse, udredning og behandling | ![]() |
Sonja Breinholst | Lektor | Angst og depression hos børn og unge, kognitiv adfærdsterapi, forældres rolle i udvikling, tidlig opsporing og forebyggelse | ![]() |
Dora Kampis | Tenure Track Adjunkt | Social kognition, småbørnskognition, social og kognitiv udvikling, neurobilleddannelse | ![]() |
Sophie Reijman | Tenure Track Adjunkt | Tilknytning, opdragelse, forælder-barn interaktion, misbrug og omsorgssvigt af børn, familiestøtte, tidlig indsats | ![]() |
Katrine Røhder | Adjunkt | Forældre-barn samspil, cerebral parese, perinatal psykisk helse, omsorgsrepræsentationer, social og følelsesmæssig udvikling, tidlig intervention | ![]() |
Monika Walczak | Adjunkt | Klinisk psykologi, angst og depression hos unge, kognitiv adfærdsterapi, metakognitiv terapi, forældrebaseret intervention | ![]() |
Charlotte Bjerre Meilstrup | Postdoc | ABC for mental sundhed, mental sundhedsfremme, trivsel, partnerskaber, interventionsforskning, børn/unge, brobygning mellem forskning og praksis | ![]() |
Emanuela Yeung | Postdoc | Udviklingspsykologi, spædbørn, kognitiv udvikling, social forståelse, eye-tracking, pupillometri, EEG | ![]() |
Ida Egmose Pedersen | Postdoc | Forælder-barn samspil, social og følelsesmæssige udvikling, tilknytning, social tilbagetrækning, fødselsdepression, skærmbrug hos børn og forældre | ![]() |
Katrine Isabella Wendelboe | Postdoc | Tidlig indsats, tilknytning, mentalisering, mentaliseringsevne hos omsorgspersoner, fødselsdepression, Tryghedscirklen | ![]() |
Line Nielsen | Postdoc | Mental folkesundhed, mental sundhedsfremme, trivsel, børn og unge, interventionsforskning, partnerskaber, social ulighed, ABC for mental sundhed | ![]() |
Marianne Thode Krogh | Postdoc | Udviklingstest, spædbørn, forældreskab, forældre-barn relationer, skærmbrug hos små børn og forældre | ![]() |
Tine Steenhoff | Postdoc | Fædre, far-barn relation, fædres betydning for børns socioemotionelle udvikling, tilknytning, forældreskab og tidlig forebyggende indsats | ![]() |

MENTAL TRIVSEL