Forskning i børn, unge, familie og læring

På Institut for Psykologi har vi en række forskere, der beskæftiger sig med børn, unge og familieområdet. 

Vores forskere har ekspertviden om flere forskellige emner heriblandt graviditet, forældreskab, læring, trivsel og børn og unges psykiske sundhed. Herunder finder du en oversigt over vores forskere og deres ekspertområder. Du kan også læse de seneste nyheder og lytte til podcasts med vores forskere.

 

Navn Titel Forskningsområde
Guido Makransky Professor Uddannelsespsykologi, virtual reality og læring, læring med teknologi, læring og interesse inden for naturvidenskab
Mette Skovgaard Væver Professor Spæd/småbørns psykiske udvikling, mental sundhed, tilknytning/omsorg hos omsorgspersoner, forældreskab, tidlig opsporing, intervention og forebyggelse
Vibeke Koushede Professor Mental sundhedsfremme og trivsel/psykisk sundhed, betydningen af sociale relationer for mental sundhed og trivsel, betydningen af deltagelse i meningsfulde aktiviteter og fællesskaber
Victoria Southgate Professor Småbørns udvikling, kognitiv udvikling, neurobilleddannelse, hjerneudvikling, social kognition
Susanne Harder Professor MSO Psykose, psykoterapiforskning, mor-barn interaktion, empirisk spædbarnsforskning, preverbal vokalisering, bevægelsesanalyser, tilknytning
Jesper Dammeyer Lektor Handicap, døve, døvblindhed, sundhedspsykologi, sprogudvikling, spædbarnspsykologi, pædagogisk psykologi, udviklingspsykologi, personlighedspsykologi, klinisk børnepsykologi
Johanne Smith-Nielsen Lektor Spædbørns mentale sundhed, tidlig tilknytning og indsats, tidlig mor-barn interaktion, fødselsdepression
Katrine Zeuthen Lektor Psykoanalytisk teori og praksis, videnskabsteori og -historie, børns seksualitet, seksuelle overgreb og traumer, forebyggelse, udredning og behandling
Sonja Breinholst Lektor Angst og depression hos børn og unge, kognitiv adfærdsterapi, forældres rolle i udvikling, tidlig opsporing og forebyggelse
Sophie Reijman Tenure Track Adjunkt Tilknytning, opdragelse, forælder-barn interaktion, misbrug og omsorgssvigt af børn, familiestøtte, tidlig indsats
Katrine Røhder Adjunkt Forældre-barn samspil, cerebral parese, perinatal psykisk helse, omsorgsrepræsentationer, social og følelsesmæssig udvikling, tidlig intervention
Monika Walczak Adjunkt Klinisk psykologi, angst og depression hos unge, kognitiv adfærdsterapi, metakognitiv terapi, forældrebaseret intervention
Charlotte Bjerre Meilstrup Postdoc ABC for mental sundhed, mental sundhedsfremme, trivsel, partnerskaber, interventionsforskning, børn/unge, brobygning mellem forskning og praksis
Dora Kampis Postdoc Social kognition, småbørnskognition, social og kognitiv udvikling, neurobilleddannelse
Emanuela Yeung Postdoc Udviklingspsykologi, spædbørn, kognitiv udvikling, social forståelse, eye-tracking, pupillometri, EEG
Ida Egmose Pedersen Postdoc Forælder-barn samspil, social og følelsesmæssige udvikling, tilknytning, social tilbagetrækning, fødselsdepression, skærmbrug hos børn og forældre
Katrine Isabella Wendelboe Postdoc Tidlig indsats, tilknytning, mentalisering, mentaliseringsevne hos omsorgspersoner, fødselsdepression, Tryghedscirklen
Line Nielsen Postdoc Mental folkesundhed, mental sundhedsfremme, trivsel, børn og unge, interventionsforskning, partnerskaber, social ulighed, ABC for mental sundhed
Marianne Thode Krogh Postdoc Udviklingstest, spædbørn, forældreskab, forældre-barn relationer, skærmbrug hos små børn og forældre
Tine Steenhoff Postdoc Fædre, far-barn relation, fædres betydning for børns socioemotionelle udvikling, tilknytning, forældreskab og tidlig forebyggende indsats

 

Video: Læring gennem immersive virtual reality

Video: Tre gode råd til dig som er forælder til et lille barn

Indhold ikke tilgængeligt på grund af cookie-valg

Du kan ikke se indholdet i dette felt på grund af dine cookie-valg.

Klik her for at redigere dine cookie-indstillinger.

Kategori: Statistik, Markedsføring

Pædagogisk Psykologi: Instituttets forskere fortæller om socialkognitiv læring