Forskning i hjernen, kognition og opmærksomhed

På Institut for Psykologi har vi en række forskere, der beskæftiger sig med hjernen, hjerneskade, kognition og opmærksomhed. 

Vores forskere har ekspertviden om flere forskellige emner, heriblandt ansigtsblindhed, hjernerystelse, hukommelse, ADHD, cerebral parese og rehabilitering. Herunder finder du en oversigt over vores forskere og deres ekspertområder. Du kan også læse seneste nyheder og lytte til podcasts med vores forskere.

Se vores øvrige emnebaserede ekspertlister her.

Forsker Kontakt Emne
Søg efter forsker Søg i kontaktinformation Søg i emner

Jesper Dammeyer
Professor

jesper.dammeyer@psy.ku.dk
Tlf.: 35 32 48 68

  • Social, kommunikativ og kognitiv udvikling hos mennesker med sensorisk tab (medfødt og erhvervet døvhed, blindhed og døvblindhed)
  • Opmærksomhed

Kamilla Miskowiak
Professor

kwm@psy.ku.dk 
Mobil: 22 77 16 17

  • Kognitiv neuropsykiatri
  • Affektive lidelser
  • Forebyggelse og behandling af kognitive vanskeligheder og affektive lidelser (depression og bipolar lidelse)

Randi Starrfelt
Professor

randi.starrfelt@psy.ku.dk 
Tlf.: 35 32 48 86

  • Neuropsykologi
  • Ansigtsgenkendelse og blindhed
  • Hjerneskade
  • Visuel perception

Signe Allerup Vangkilde
Professor

signe.vangkilde@psy.ku.dk 
Tlf.: 35 32 48 85

  • Visuel perception og opmærksomhed
  • Kognition ved neuroudviklingsforstyrrelser (ADHD, OCD og Tourette) og kliniske lidelser (angst og depression)

Søren Kyllingsbæk
Professor

soeren.kyllingsbaek@psy.ku.dk
Tlf.: 35 32 48 61
Mobil: 93 56 50 38

  • Perception og opmærksomhed
  • Intentioner
  • Kognition
  • Matematiske modeller

Thomas Habekost
Professor

thomas.habekost@psy.ku.dk 
Tlf.: 35 32 48 60

  • Visuel opmærksomhed
  • Arousal
  • Neuropsykologi
  • Kognitiv psykologi

Victoria Southgate
Professor

victoria.southgate@psy.ku.dk 
Tlf.:  35 33 43 40

  • Småbørns udvikling
  • Hjerneudvikling
  • Kognitiv udvikling og social kognition
  • Neurobilleddannelse

Anders Petersen
Lektor

anders.petersen@psy.ku.dk
Tlf.: 35 32 48 84

  • Visuel opmærksomhed
  • Hukommelse
  • Matematisk modellering
  • Eye tracking, pupillometri og EEG

Dea Siggaard Stenbæk
Lektor

dea@psy.ku.dk
Tlf.: 35 33 57 08

  • Psykedelisk forskning
  • Neuropsykiatri
  • Hjerneforskning
  • Depression

Hana Malá Rytter
Lektor

hana.mala@psy.ku.dk
Tlf.: 35 32 48 75

  • Hjernerystelse
  • Erhvervet hjerneskade
  • Hjernens plasticitet
  • Neurorehabilitering, neuropsykologi og kognitionspsykologi

Steven Blurton
Lektor

steven.blurton@psy.ku.dk 

  • Kognitionspsykologi, visuel perception og opmærksomhed
  • Beslutningstagning
  • Adfærdsmodellering
  • Matematisk psykologi

Dora Kampis
Adjunkt

dk@psy.ku.dk 
Tlf.: 35 33 39 85

  • Social kognition
  • Småbørnskognition
  • Social og kognitiv udvikling
  • Neurobilleddannelse

Ro Julia Robotham
Adjunkt

jer@psy.ku.dk 
Tlf.: 35 33 18 67

  • Neuropsykologi
  • Hjerneskade og hjernen
  • Kognitive funktioner og kognitive deficits
  • Visuel perception
  • Stroke, cerebral parese og fatigue

Emanuela Yeung
Adjunkt

eyeung@psy.ku.dk 

  • Spædbørn
  • Udviklingspsykologi og kognitiv udvikling
  • Social forståelse
  • Eye-tracking, pupillometri og EEG

Sophia Armand
Adjunkt

soa@psy.ku.dk 
Tlf.: 35 33 31 87

  • Psykedelisk forskning
  • Psilocybin-assisteret psykoterapi
  • Neurofænomenologi og kognitionspsykologi
  • Neurobilleddannelse

Cécile Gal
Postdoc

cgg@psy.ku.dk 
Tlf.: 35 33 40 79

  • Hjernens udvikling
  • Spædbørn
  • Læring og nysgerrighed
  • Neurobilleddannelse, EEG og eye tracking

Velisar Manea
Postdoc

vem@psy.ku.dk 
Mobil: 60 90 66 03

  • Spædbørn og udvikling
  • Kognitiv videnskab og social kognition
  • Altercentrisme
  • Pupillometri

Anne Marie Hastrup Kristensen
Ph.d.-studerende

amhk@psy.ku.dk 
Mobil: 50 59 35 25

  • Udvikling og træning af opmærksomhed
  • Kognitiv kontrol og digitale distraktioner
  • Eksekutive funktioner

Katrine Sand Andersen
Ph.d.-studerende

katrine.sand@psy.ku.dk 
Tlf.: 35 32 51 95

  • Neuropsykologi
  • Hjerneskade
  • Cerebral parese
  • Visuel perception og kognitive funktioner