SKÆRMBØRN 05.05.2022 Forældredilemma: Skal små børn have skærmtid? Hvorfor lokker skærmene – og hvad betyder skærmbrug for dit barns udvikling? Det har vi spurgt en række psykologiske forskere om.
MENTAL SUNDHED 23.02.2022 Kongeligt besøg sætter fokus på de mindste børns psykiske udvikling Den britiske hertuginde af Cambridge besøgte Københavns Universitet for at lære mere om danske erfaringer med at fremme mental sundhed blandt spæd- og småbørn og deres forældre.
Ny viden 03.02.2022 Babyer følger loyalt de voksne – også når de selv ved bedre Når små børn leder efter skjulte genstande, søger de videre, hvis voksne siger, at de ikke har fundet alle genstande – også selvom de ved selvsyn ved, at det ikke kan være rigtigt.
BEVILLING 06.01.2022 Udvikler babyer ’i sync’ med deres forældre bedre sociale kompetencer? I et nyt projekt støttet af Carlsbergfondet vil professor i psykologi Victoria Southgate måle graden af såkaldt synkron hjerneaktivitet hos forældre og børn, mens de interagerer.
Bevilling 01.12.2021 Små børns nysgerrighed skal hjælpe os med at forstå, hvordan vi lærer Med en bevilling på 6.200.000 kr. fra Danmarks Frie Forskningsfond skal Katarina Begus fra Institut for Psykologi lede et projekt om, hvordan små børn bruger deres nysgerrighed til at lære.
TIDLIG UDVIKLING 11.11.2021 200 pædagoger efteruddannes til at styrke små børns følelsesliv Et nyt forskningsprojekt sætter fokus på daginstitutionernes rolle i børnenes sociale og følelsesmæssige udvikling ved at efteruddanne 200 københavnske vuggestuepædagoger med fokus på deres relationskompetencer.
FORSKNING 17.11.2020 Videotek hjælper forældre til bedre at forstå baby Stort dansk forskningsprojekt med over 3000 deltagere undersøger trivslen blandt førstegangsforældre rundt om i landet og samarbejder med sundhedsplejersker i ti kommuner om at ”oversætte” babyers sprog og behov.
Bevilling 04.11.2020 Nye pædagogiske værktøjer til fremme af børns psykiske sundhed i daginsititutionen Lektor Mette Skovgaard Væver, Institut for Psykologi, Københavns Universitet, modtager en bevilling på 6 mio. kr. fra Det Frie Forskningsråd til projektet The Copenhagen Daycare Project.