27. september 2022

ABC for mental sundhed modtager Folkesundhedsprisen 2022

Mental sundhed

Dansk Selskab for Folkesundhed uddeler hvert år Folkesundhedsprisen til en person, et projekt, en institution eller en kommune for en særlig indsats indenfor folkesundheden. I år går prisen til ”ABC for mental sundhed”.

ABC-forskerne modtager Folkesundhedsprisen 2022.

I 2016 modtog forskerne bag projektet ”ABC for mental sundhed” en bevilling fra Nordea-fonden, som muliggjorde et nationalt partnerskab om mental sundhed. Partnerskabet er siden vokset stødt og inkluderer nu mere end 60 partnere.

”Når målet er at fremme befolkningens mentale sundhed, så er der behov for at arbejde sammen på tværs af sektorer og aktører i det offentlige og i civilsamfundet,” fremhæver projektchef Charlotte Bjerre Meilstrup fra Institut for Psykologi.

Mange gode historier om ABC

Hun og de øvrige ABC-forskere har oplevet stor opbakning fra kommuner, foreninger og organisationer. Nu modtager projektet også rygstøtte fra Dansk Selskab for Folkesundhed, som netop har givet den årlige Folkesundhedspris til ABC for mental sundhed.

Som begrundelse nævner Dansk Selskab for Folkesundhed ”den samlede indsats gennem flere år og den store opbakning fra kommuner”. Der er mange gode historier om resultaterne af ABC for mental sundhed, påpeger selskabet.

Charlotte Bjerre Meilstrup og hendes forskerkollegaer er enormt stolte over at modtage Folkesundhedsprisen.

”Det er en stor anerkendelse af det arbejde, som vi har gjort igennem de seneste mange år. Da vi igangsatte ABC for mental sundhed, var der i Danmark ikke mange indsatser, der havde fokus på mental sundhed – og slet ikke ud fra en mentalt sundhedsfremmende tilgang”, fortæller hun.

Pris kan være løftestang

Nordea Fondens bevilling udløb i maj 2022. ABC for mental sundhed er nu forankret på Institut for Psykologi, hvorfra en lille gruppe sørger for, at de grundlæggende elementer føres videre. Charlotte Bjerre Meilstrup er imidlertid bekymret for, at meget af det samarbejde, som er bygget op gennem årene, kan gå tabt, hvis ikke der findes flere midler til at videreføre ABC for mental sundhed.

”Vi er lykkedes med at etablere et stort og velfungerende partnerskab, som arbejder forskningsbaseret på at knække den negative udvikling i mental sundhed,” siger hun og uddyber:

”Jeg håber, at Folkesundhedsprisen kan være med til at skabe yderligere opmærksomhed på ABC for mental sundhed – og på den måde være med til at sikre midler til vores fortsatte arbejde. Vi vil så gerne have ABC-budskaberne ud til endnu flere, så der kan skabes bedre betingelser for befolkningens mentale trivsel”.

Folkesundhedsprisen blev overrakt under Folkesundhedsdagene på Hotel Nyborg Strand den 26.-27. september. Med æren følger et beløb på 10.000 kr.

Charlotte Bjerre Meilstrup
Postdoc, Institut for Psykologi