Perspektivsporing hos børn i førskolealderen

I dette studie udvider vi et lignende projekt med 18 måneder gamle børn, til ældre børn ved at undersøge, hvordan førskolebørn håndterer forskellige, modstridende perspektiver på den samme situation.

Som en del af vores undersøgelse ser 3,5-årige børn nogle korte, animerede videoer, hvor en person ser en bold hoppe ind i forskellige kasser. I nogle videoer ser personen ikke, at bolden hopper ind i en anden kasse eller uden for skærmen, og i nogle videoer gør han/hun det. Ved hjælp af eye-tracking registrerer vi, hvor børnene ser hen under disse videoer samt deres pupilstørrelse.

Tidligere undersøgelser har vist, at vores pupiller bliver lidt større, når vi oplever en konflikt eller overraskelse, og vi er interesserede i, om små børn vil vise disse ændringer i pupilstørrelsen, når de har oplysninger om boldens placering, der adskiller sig fra personen i videoen.

Desuden bærer børnene en hue, som gør det muligt for os at registrere den elektriske aktivitet i deres hjerne ved hjælp af en teknik kaldet elektroencefalogram (EEG). Dette giver os også mulighed for at se, om børnene på et tidspunkt kan opleve en øget bearbejdning, mens de ser videoerne.

Efter børnene har set de animerede videoer, spiller de også to spil med os. I det ene spil skal de lære at trykke på en knap på en iPad så hurtigt som muligt, mens knappens placering ændres på tilfældige tidspunkter. I den anden leg får børnene fortalt nogle historier om forskellige figurer og bliver stillet nogle spørgsmål om, hvad disse figurer måske tænker eller føler. Med disse spil/lege søger vi at se, om børns evne til at skifte mellem at trykke på forskellige knapper kan være relateret til deres evne til at skifte mellem perspektiver, og om børns forståelse af komplekse mentale tilstande kan være relateret til, hvor de ser hen i de animerede videoer (dvs. hvor de ved, at bolden er, eller hvor den anden person skulle tro, at bolden er).

Grafen ovenfor viser ændringen i pupilstørrelsen, mens børnene så videoen. Den orange linje er data fra videoer, hvor bolden hopper ud af skærmen, den lyserøde linje er for videoer, hvor bolden hopper ind i den anden kasse, og den blå linje viser data fra videoer, hvor personen også er vidne til boldens bevægelse. Disse foreløbige resultater viser, at 3,5 årige børn er mest overraskede i de videoer, hvor bolden hopper ud af skærmen. Vi er i øjeblikket ved at se på EEG-data for at se, om børnene også er mindre tilbøjelige til at forvente, at personen rækker ud efter en kasse, når bolden hopper ud af skærmen. Følg med for flere opdateringer.

Dataindsamling på dette projekt er i gang, og vi er aktivt ved at rekruttere unge deltagere til at hjælpe os med projektet. Hvis dit barn er mellem 41-43 måneder gammelt og er interesseret i at deltage, er du velkommen til at kontakte Emanuela Yeung på eyeung@psy.ku.dk.

Om studiet

Perspektivsporing hos børn i førskolealderen begyndte i januar 2021 og løber frem til juni 2023.

Studiet er støttet af European Research Council (ERC).

Emanuela Yeung
Postdoc i Center for Småbørns Kognition