Perspektivsporing hos børn på 18 måneder

I dette studie undersøgte vi, hvordan børns voksende forståelse af deres eget perspektiv påvirkede deres evne til at følge en anden persons perspektiv, især når det er i konflikt med deres eget.


50 små børn på 18 måneder så animerede videoer, hvor en person ser en bold hoppe ind i forskellige kasser. I nogle videoer ser personen ikke, at bolden bevæger sig til en anden kasse, og i nogle videoer ser han/hun det. Ved hjælp af eye-tracking registrerede vi, hvor børnene kiggede hen under disse videoer samt deres pupilstørrelse.

Tidligere undersøgelser har vist, at vores pupiller bliver lidt større, når vi oplever en konflikt eller bliver overraskede, og vi er interesserede i at vide, om små børn vil vise disse ændringer i pupilstørrelse, når de har oplysninger om boldens placering, der adskiller sig fra personen i videoens oplysninger.

Vi valgte børn på 18 måneder, fordi tidligere undersøgelser har vist, at omkring 50% af børnene begynder at genkende sig selv i spejlet i den alder. Dette hænger sammen med deres udviklende selvfølelse eller deres forståelse af deres eget perspektiv. I dette studie undersøgte vi, om der var en forskel på børnenes kiggeadfærd og deres pupiludvidelsesmønstre, afhængigt af om de genkendte sig selv i spejlet eller ej.

 

 

Halvdelen af ​​børnene genkendte sig selv i spejlet (spejlgenkendere), og halvdelen af ​​dem gjorde ikke (spejl ikke-genkendere). Vi fandt ingen forskelle i kigge-mønstrene i disse to grupper, begge grupper af børn havde en tendens til at kigge på kassen, hvor de selv vidste, at bolden var placeret, og ikke kassen, hvor personen i videoen skulle tro, at bolden var.

Selvom kigge-mønstrene var de samme, fandt vi nogle interessante forskelle i pupiludvidelses-mønstrene. Nedenfor ses en graf over ændringen i pupilstørrelse, mens børnene så videoen.

Den blå linje viser data fra spejl-genkendere, og den røde linje er data fra spejl ikke-genkendere. Vi kan se, at i slutningen af videoen, omkring 15 sekunder, begynder pupilstørrelsen hos spejl-genkendere at øges, mens den mindskes i den anden gruppe. Vi mener, at det viser, at en udviklende selvfølelse kan føre til større kognitiv bearbejdning, når man bliver bedt om at tænke på en andens perspektiv, der er i konflikt med ens eget. 

Resultaterne fra dette studie blev publiceret i slutningen af 2022. Læs publikationen her.

 

 

 

Om studiet

Perspektivsporing hos børn på 18 måneder begyndte i maj 2020 og blev afsluttet i august 2022. 

Studiet var støttet af European Research Council (ERC).

Kontakt

Emanuela Yeung
Postdoc i Center for Småbørns Kognition
eyeung@psy.ku.dk