1. juni 2023

DFF støtter projekt om forskeres teorikrise

Bevilling

Med projektet “Theory Crisis in Cognitive Neuroscience” vil lektor Thor Grünbaum udforske en videnskabelig krise, der har eksisteret i ti år.

Spirende planter. Foto: Francesco Gallarotti, Unsplash
Foto: Francesco Gallarotti/Unsplash

I løbet af de seneste godt ti år har den såkaldte replikationskrise plaget en lang række empiriske videnskaber: Når forskere gentager deres kollegers forsøg, når de ofte et andet resultat. Især psykologien har været genstand for diskussion, hvor estimater tyder på, at under 50% publicerede studier lader sig replicere. De seneste år er det blevet diskuteret, om de eksperimentelle problemer kan mindskes inden for psykologi ved at skabe stærkere matematiske teorier.

”Hvis man ikke har en stærk forudgående teori, kan man risikere, at ens forskningseksperimenter leder til ubrugelige resultater. Uden stærk teori kan man opstille en tilsyneladende ubegrænset mængde af hypoteser om eksperimentelle effekter, fordi de ikke begrænses af en teoretisk ramme,” påpeger Thor Grünbaum, lektor ved Institut for Psykologi og Institut for Kommunikation.

Han uddyber:

”En videnskab, som er metodologisk perfekt, kan ikke være bedre end den måde, hvorpå de eksperimentelle studier designes og udformes. Og studiernes design og udformning kan ikke være bedre end den underliggende teori, som man undersøger og tester.”

I et nyt projekt undersøger han og forskerkollegaer måderne, hvorpå fravær af matematiske teorier i eksperimentalpsykologi er en årsag til replikationskrisen. De undersøger desuden, hvilken type teori der kan være med til at højne graden af replicerbarhed i eksperimentalpsykologien.

Danmarks Frie Forskningsfond støtter projektet med 2,9 mio. kr.

Læs mere om de fem samfundsvidenskabelige projekter, som DFF har valgt at støtte i denne omgang.

Simon Knokgaard Halskov
Presse- og kommunikationsrådgiver