15. juni 2022

Derfor er det ikke altid din egen skyld at du er glemsom

OVERSPRINGSHANDLINGER

I en ny artikel skriver lektor Thor Grünbaum og professor Søren Kyllingsbæk om forskningen bag overspringshandlinger. De forklarer, hvordan lagringen af intentioner i vores langtidshukommelse er essentiel for at nå de mål, vi sætter os for dagen.

Kvinde tager sig til hovedet. Foto: Unsplash/ Carolina Heza
Foto: Unsplash/ Carolina Heza

Vi har alle oplevet at dagens gøremål bliver erstattet af overspringshandlinger, men der er rent faktisk en videnskab bag vores måde at prioritere på. Ny forskning tyder på, at der er en række faktorer der afgør, om man husker en plan eller ej.

Når vi laver en liste over de ting vi skal have ordnet i løbet af en dag, lagres disse informationer i vores korttidshukommelse.

Lektor Thor Grünbaum og professor Søren Kyllingsbæk fra Institut for Psykologi skriver i en ny artikel om videnskaben bag overspringshandlingerne. Det er ikke alt, vi planlægger, vi husker at gøre. Der er nogle faktorer, der spiller ind på, hvor langt op ad den underbevidste to-do liste, dagens gøremål kommer.

Nogle psykologer mener at vi ikke har kapacitet til at fastholde informationerne i denne del af hukommelsen, da den blot beskæftiger sig med de informationer vi kun husker midlertidigt. Derfor er vi nødt til at lagre dagens gøremål i langtidshukommelsen.

Anstrengelse versus belønning

I løbet af en dag kan vi have planlagt at udføre en række forskellige ting. Disse ”mål” kan betragtes som heste i et hestevæddeløb. Noget vil have større belønning end andet, og derfor er det visse faktorer som afgør om man husker en plan eller ej. Nogle opgaver vil udgøre en større belønning, men er derimod et resultat af høj anstrengelse. Samtidig kan andre opgaver være mindre anstrengende, og dermed have større sandsynlighed for at lykkes, og resultere derfor i en mindre belønning.

“Tænk på hvert mål i din langtidshukommelse som individuelle heste i et væddeløb. ”Hestens” fart afgøres af hvor godt målet matches med det miljø den befinder sig i, samt den vigtighed man som person tillægger målet.” (Grünbaum et al., 2022)

Du kan læse mere om videnskaben bag overspringshandlinger i den originale artikel “Why it isn’t always your fault when you can’t remember” som er publiceret på det journalistiske website The Conversation.

Hør lektor Thor Grünbaum fortælle om prioritering og overspringshandlinger i videoen her:

Thor Grünbaum
Lektor