17. juni 2021

Forskere tester virtual reality som redskab til at fremme vaccination

Videoreportage

234 tilfældige forbipasserende fik chancen for at prøve et nyt virtual reality-spil, da forskere fra Københavns Universitet besøgte Fælledparken for at teste, hvor effektiv VR-teknologi er i sundhedsoplysningen.

VR-eksperiment

Er vi mere tilbøjelige til at blive vaccineret, hvis vi gennem virtual reality (VR) oplever effekten af flokimmunitet på egen krop?

Det har forskere fra Københavns Universitet undersøgt i et stort anlagt forsøg, der blev afviklet i Fælledparken den 5.-6. juni.

Her prøvede ikke mindre end 234 tilfældige parkgæster hen over weekenden kræfter med et nyt VR-spil, der simulerer effekten af flokimmunitet. Spillet er udviklet af forskere fra Virtual Learning Lab ved Institut for Psykologi med støtte fra European Institute of Innovation and Technology (EIT Health).

Reportage fra weekenden i Fælledparken

Opgaven for deltagerne var i spillet at krydse en befærdet plads og samtidig undgå at blive smittet eller smitte andre. I to scenarier skulle spilleren navigere rundt mellem mennesker, hvor det store flertal (70 pct.) var vaccineret, eller kun få var det (20 pct.).

Spillet simulerer derved effekten af flokimmunitet, og både før og efter spillet fik deltagerne spørgsmål om deres syn på vaccinering for at kunne vurdere spillets effekt.

Del af international indsats

I sidste ende skal studiet afdække effekten af VR-teknologi som redskab i sundhedsoplysningen og fremme opbakningen til vaccinationsprogrammer.

Det handler ikke kun om den aktuelle corona-epidemi. WHO har tidligere sat generel modstand mod vaccinering på listen over de ti største globale sundhedstrusler, og forsøget i Fælledparken indgår i et fælleseuropæisk arbejde med at udvikle en app, der kan tilpasses forskellige vacciner samt forskellige kulturelle og samfundsmæssige baggrunde.

Ud over Københavns Universitet har det tekniske universitet ETH Zürich i Schweiz bidraget til udviklingen af app’en.

De kommende analyser af forsøget i Fælledparken vil nu indgå i det videre udviklingsarbejde, men tidligere afprøvninger af den nye teknologi indikerer, at VR kan motivere flere til at blive vaccineret. Ambitionen er, at bl.a. praktiserende læger og andre sundhedsprofessionelle kan bruge app'en til at fremme vaccination.

Bag projektet står postdoc Clara Vandeweerdt, professor Robert Böhm og lektor Guido Makransky.

Læs mere om projektet.