25. juni 2020

Hvordan håndteres genåbningen efter COVID-19 effektivt?

COVID-19

Eksperter foreslår "ti overvejelser", som myndighederne skal have for at sikre en effektiv genåbning efter COVID-19. Artiklen er oprindeligt bragt i Nature Human Behaviour.

Forskningsartikel af Robert Böhm, Institut for Psykologi, Københavns Universitet, Katrine Bach Habersaat, WHO, Cornelia Betsch, University of Erfurt, Margie Danchin, The University of Melbourne, Cass R. Sunstein, Harvard University, mfl.

Regeringer over hele verden har gennemført foranstaltninger for at styre transmissionen af ​​COVID-19. Mens størstedelen af ​​disse foranstaltninger viser sig at være effektive, har de høje sociale og økonomiske omkostninger, og responsstrategierne justeres. Verdenssundhedsorganisationen (WHO) anbefaler, at lokalsamfundene skal have en stemme, blive informeret og engageret og deltage i denne overgangsfase.

En gruppe på 32 eksperter fra samfunds-, adfærds- og sundhedsvidenskab, herunder Robert Böhm, Professor ved Institut for Psykologi og SODAS, har derfor foreslået ti overvejelser til støtte for dette princip. Avisen er blevet offentliggjort i Nature Human Behaviour. De ti principper er: (1) implementere en faset tilgang til en 'ny normal'; (2) afbalancere individuelle rettigheder med socialt gode (3) prioritere mennesker med størst risiko for negative konsekvenser; (4) yde særlig støtte til sundhedsarbejdere og plejepersonale; (5) opbygge, styrke og opretholde tillid; (6) opfordre eksisterende sociale normer og fremme sunde nye normer; (7) øge modstandsdygtighed og egeneffektivitet; (8) bruge klart og positivt sprog; (9) forudse og administrere forkert information; og (10) engagere sig i medier.

Artiklen gør også opmærksom på, at overgangsfasen også skal informeres af data i realtid, hvorefter de statslige svar skal opdateres.

Læs hele forskningsartiklen i Nature Human Behaviour.