28. april 2020

Essay-konkurrence: Corona set gennem psykologifaglige briller

KONKURRENCE

Bring din faglighed i spil og skriv et essay med en psykologisk vinkel om dine oplevelser og observationer her midt i Coronakrisen - og vind et legat på 3.000 kr.

Essay-konkurrence

Midt i Coronakarantænen har et studenterinitiativ spredt sig på Københavns Universitet. Essay-konkurrencen ”Corona set med faglige briller” er nu også nået til Institut for Psykologi, hvor institutleder Vibeke Koushede har fundet 3.000,- til en pris til den bedste essayskriver.

”Hver eneste dag i denne helt ekstraordinære tid giver anledning til at bringe vores faglighed i spil, og med denne essaykonkurrence håber jeg, at vi kan høste nogle spændende overvejelser fra vores mange studerende på instituttet,” siger Institutleder Vibeke Koushede, der straks greb bolden, da hun blev præsenteret for ideen.

Håbet er at kunne trykke en essaysamling, hvor alle Københavns Universitets forskellige fagligheder behandler Coronakrisen – set gennem de studerendes øjne.

”Der er ingen tvivl om, at både studerendes gode idéer, refleksioner og kompetencer sammen med forskningen kommer til at spille en stor rolle i samfundet nu og på den anden side af Corona-epidemien,” siger rektor Henrik Wegner.

”Vi er alle sammen midt i et stykke Danmarkshistorie, vi endnu ikke aner hvor ender. Lad os sammen skrive dette kapitel, mens det hele sker rundt om ørerne på os – jeg kan ikke finde mere fantastisk motivation til at spidse pennen,” siger initiativtager og tovholder Kristian Engberg, der er 4. semesterstuderende på Institut for Antropologi. Han understreger, at tanken ikke er streng videnskabelighed eller strikse formkrav.

Ingen fastlagte bedømmelseskriterier

De indsendte essays skal ikke være akademiske afhandlinger, så der er ingen krav til litteraturlister og henvisninger. Til gengæld er der plads til at være kreativ, subjektiv og causerende – så længe den psykologiske vinkel er tydelig.

Du kan f.eks. tage udgangspunkt i dine personlige oplevelser set igennem din yndlingsforfatters teorier. Du kan illustrere, hvordan ændrede normer kan sætte aftryk på fremtidens samfund, eller du kan male et nutidsbillede på en ny, overraskende og indsigtsfuld måde. Du må digte, tegne, fotografere osv. Alt fortæller historier!

Bidragene til konkurrencen vil efterfølgende blive udgivet i en essaysamling til kommende studerende.

Læs mere om betingelserne for at deltage i boksen til højre.