Information til forældre

Tak for din interesse for The Copenhagen Daycare Project: Relationskvalitet i Vuggestuen. Her kan du læse mere om vores forskning og om os.

Børn i vuggestue. Foto: Colourbox

Vores mål med The Copenhagen Daycare Project er at skabe endnu bedre betingelser for, at små børn mødes i trygge og udviklingsstimulerende relationer i vuggestuen. Vi arbejder med dette mål på to måder:

For det første tilbyder vi det pædagogiske personale et kompetenceforløb, hvor vi med video-feedback sætter fokus på, hvordan de møder børnenes behov og støtter deres udvikling.

Forløbet, vi tilbyder, er udviklet i Holland og hedder ”Caregiver Interaction Profile (CIP)” og retter sig mod pædagogisk personale, der arbejder med børn i 0-4-års-alderen. CIP-forløbet fokuserer på de vigtigste kompetencer hos personale i vuggestuer: at skabe følelsesmæssig tryghed for børn og fremme deres sociale, sproglige og følelsesmæssige udvikling. At CIP-forløbet er baseret på video-feedback betyder, at vi laver videooptagelser af det pædagogiske personale i deres daglige, almindelige samspil med børnene på stuen. Dernæst viser en uddannet CIP-vejleder videooptagelserne til medarbejderne, som er blevet filmet, og de reflekterer sammen over medarbejdernes pædagogiske styrker og forbedringsmuligheder i deres samspil med børnene. Video-feedback giver det pædagogiske personale mulighed for at få målrettet feedback på deres pædagogiske kompetencer, og det er en ofte anvendt metode i kompetenceudviklingsprogrammer.

CIP-forløbet er tidligere blevet undersøgt i et forskningsstudie fra Holland, hvor det viste sig at deltagernes pædagogiske kompetencer blev forbedret af at deltage i forløbet. CIP-forløbet er ikke tidligere blevet undersøgt i en dansk kontekst, ligesom det ikke tidligere er blevet undersøgt, om og hvordan børnene profiterer af, at de pædagogiske medarbejdere på stuen deltager i forløbet.

I vores forskningsprojekt søger vi derfor svar på disse spørgsmål:

  1. Virker CIP-forløbet efter hensigten i danske vuggestuer?
  2. Fremmer forløbet også børns sproglige, sociale og følelsesmæssige udvikling?
  3. Bliver effekten af CIP-forløbet påvirket af vuggestue-specifikke faktorer (som fx gruppestørrelse og nomering)?

For det andet vil vi på baggrund af videooptagelserne også observere børns adfærd i forhold til det pædagogiske personale under almindelige, daglige aktiviteter i vuggestuen. Vi er interesserede i de mange forskellige måder, hvorpå børn udtrykker og regulerer deres følelser på. Projektets anden del vil bidrage til udviklingen af en ny systematisk, evidensbaseret observationsmetode, som har til formål at styrke pædagogiske medarbejdere i deres beskrivelse og forståelse af samt understøttende arbejde med børns følelsesregulering.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copenhagen Daycare Project: Relationskvalitet i vuggestuen vuggestuen er et samarbejde mellem Københavns Universitet, Københavns Kommune og Københavns Professionshøjskole, og projektet er finansieret af Danmarks Frie Forskningsfond og TrygFonden. Projektet ledes af professor Mette Skovgaard Væver, lektor Katrine Røhder og adjunkt Ida Egmose Pedersen ved Nationalt Videnscenter for Tidlig Indsats og Familieforskning (CIF), Københavns Universitet.

Hvis du har brug for mere information eller vil tale med en medarbejder, kan du skrive til cdp@psy.ku.dk eller ringe til vores koordinator på tlf. 93 56 51 67.

Mød projektgruppen

Forskningsgruppen bag The Copenhagen Daycare Project kan du se her:

Mette Skovgaard Væver. Foto: Nils MeilvangMette Skovgaard Væver
Professor
Katrine Røhder. Foto: Simon Knokgaard Halskov, KUKatrine Røhder
Lektor
Ida Egmose Pedersen. Foto: PrivatIda Egmose Pedersen
Adjunkt

Marianne Thode Krogh. Foto: PrivatMarianne Krogh
Akademisk medarbejder

Tina Wahl Haase. Foto: Nils Meilvang

Tina Wahl Haase
Ph.d.-studerende

Signe Petterson Platz. Foto: Mons Studio

Signe Petterson Platz - på barsel
Videnskabelig assistent

Camilla Stejnmejer Iversen. Foto: PrivatCamilla Stejnmejer Iversen
Videnskabelig assistent
Clara Christensen Vieira. Foto: PrivatClara Christensen Vieira
Videnskabelig assistent

Studentermedhjælpere

Katrine Krogh Hansen
Stud.psych.

Caroline Egeberg Clausen. Foto: Simon Knokgaard Halskov, KUCaroline Egeberg Clausen
Praktikant, stud.psych.

Ida Marie Jerl Blinkenberg
Praktikant, stud.psych.

Anna Fleng Nielsen
Stud.psych.
Johanne N. Frantzen
Stud.psych.
Olivia Rode Diness
Stud.psych.
Nina Østergaard
Stud.psych.
Sigrid Bertram
Stud.psych.
Marie Hjort Andersen
Stud.psych.

Mie Friis Larsen
Stud.psych.

Sofie Lindegaard Nielsen
Stud.psych.
Thilde Refstrup Hyldgaard
Stud.psych.
Elvira Vilsbæk Kongstad
Stud.psych.
Asbjørn Dam Heskjær Christensen
Stud.psych.
 

Eksterne samarbejdspartnere

Sophie Reijman. Foto: PrivatSophie Reijman
Lektor, Vrije Universiteit Amsterdam
Vibe Larsen. Foto: PrivatVibe Larsen
Docent, Københavns Professionshøjskole

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ofte stillede spørgsmål

 

CIP-forløbet varetages af medarbejdere fra projektgruppen (se under fanen Kontaktinformation). Vi har alle en baggrund indenfor psykologi eller pædagogik og er derudover uddannede CIP-vejledere.

 

 

Vi tilbyder CIP som individuelle forløb, der består af en ugentlig session i fire uger, eller som parvise forløb, som består af en ugentlig session i seks uger, hvor to pædagogiske medarbejdere fra samme daginstitution deltager i forløbet. Det betyder, at CIP-forløbene strækker sig over ca. 4-6 uger, afhængigt af om det er et individuelt eller et parvis forløb. CIP-forløbene finder sted i daginstitutionen og planlægges på tidspunkter, der passer daginstitutionen.

CIP-forløbet fokuserer på seks relationelle kompetencer, som er vigtige for kvaliteten af det pædagogiske personales daglige samspil med børnene. I hver CIP-session arbejder det pædagogiske personale og CIP-vejlederen med de relationelle kompetencer på baggrund af videoklip af det pædagogiske personales samspil med børnene. CIP-vejlederen viser udvalgte videoklip til den pædagogiske medarbejder, og de reflekterer sammen over, hvad de ser og bemærker i optagelsen. I slutningen af hver session vælger den pædagogiske medarbejder et fokuspunkt, der knytter sig til en af de seks kompetencer, og som vedkommende ønsker at arbejde videre med frem til næste session. De seks relationelle kompetencer er:

  1. Sensitivitet: at genkende, forstå og respondere passende på børns følelsesmæssige og fysiske behov
  2. Respekt for autonomi: at støtte og anerkende børnenes handlekraft, ideer og ret til selvbestemmelse
  3. Strukturering og rammesætning: at sætte tydelige rammer for børnene, så de forstår hvad der forventes af dem.
  4. Verbal kommunikation: at indgå i verbale interaktioner med børnene, herunder hvordan og hvor ofte, det pædagogiske personale taler med børnene
  5. Udviklingsstimulering: at tilbyde ”ekstra” stimulering til børnene for at fremme deres udvikling
  6. Fremme af positive samspil mellem børn: at bemærke, guide og opmuntre positive interaktioner mellem børnene

De første tre kompetencer er vigtige, da de bidrager til, at børnene kan føle sig trygge og "hjemme" i daginstitutionen, at børnene kan udvikle selvtillid, selvværd og deres selvstændighed samt at børnene kan udvikle en forståelse for de forventninger og regler, der eksisterer i daginstitutionen, hvilket øger deres forudsætninger for at lykkes med at efterleve disse. De sidste tre kompetencer er vigtige, da de er med til at stimulere børnenes sproglige, kognitive og socioemotionelle udvikling.

 

 

Videooptagelserne af det pædagogiske personale laves af psykologistuderende, som er ansat i CIF. De studerende modtager oplæring og supervision i forhold til, hvordan de skal filme og agere på stuen. Giver et barn udtryk for at være negativt påvirket af optagelserne, afbryder vi optagelserne. Vi forsøger altid at være så neutrale og ”usynlige” som muligt, når vi er på stuen. I de uger, hvor medarbejderne deltager i CIP-forløbet, bliver de filmet en gang om ugen.

Videooptagelserne foretages altid om formiddagen. Vi filmer små sekvenser af forskellige situationer: Fri leg, måltider, overgange og puslerumssituationer. Når vi filmer i puslerummet, filmer vi kun børnene fra navlen og op, hvis de ikke har ble på.

 

 

I har mulighed for at samtykke til en del af forskningsprojektet og samtidig undlade at samtykke til andre elementer i forbindelse med projektet. For eksempel kan I samtykke til, at jeres barn må filmes, men undlade at samtykke til at det pædagogiske personale må besvare spørgeskemaer vedrørende jeres barn. I dette tilfælde vil dit barn kunne blive filmet til brug i CIP-forløbet med det pædagogiske personale, men det pædagogiske personale vil ikke besvare spørgeskemaer om jeres barns udvikling.

Hvis I ikke ønsker, at jeres barn filmes, og dermed indgå som en del af det pædagogiske personales CIP-forløb, sørger vi for at filme udenom jeres barn i forbindelse med videooptagelserne. Det er en forudsætning for afholdelse af et CIP-forløb, at de fleste børn på stuen må filmes til forløbet. Hvis du undlader at samtykke til at dit barn må filmes, kan det derfor få betydning for institutionens deltagelse i projektet. Grunden til dette er, at videooptagelserne skal afspejle den pædagogiske hverdag mest muligt således, at læringen knyttes til den faktiske hverdag i institutionen. Samtidig er det ikke muligt at filme naturligt på en stue, hvis der er mange børn, som ikke må filmes.

Såfremt I ønsker at deltage i forskningsprojektet, men der er dele af projektet, som I ikke ønsker at samtykke til, kan I indikere dette ved at sætte kryds i NEJ feltet på samtykkeerklæringen.

 

 

Alle daginstitutioner i Københavns Kommune har mulighed for at tilmelde sig forskningsprojektet. Det er frivilligt for daginstitutionerne at deltage, hvilket betyder, at det er dit barns vuggestue, som selv har tilmeldt sig forskningsprojektet. Det er lederen af institutionen, som tilmelder daginstitutionen, såfremt der er opbakning til projektet blandt medarbejdergruppen. Én af årsagerne til, at daginstitutionerne tilmelder sig forskningsprojektet, kan være et ønske om at tilbyde opkvalificering til det pædagogiske personale i institutionen.

 

 

Vi forventer, at dataindsamlingen til forskningsprojektet er afsluttet i 2025, hvorefter medarbejdere fra forskningsgruppen vil gå i gang med at analysere den indsamlede data. Hvis du gerne vil læse om resultaterne af forskningsprojektet, kan du fremadrettet holde øje med Center for Tidlig Indsats og Familieforsknings liste over videnskabelige publikationer, som du kan finde her.

Hvis du ønsker at holde dig opdateret omkring Center for Tidlig Indsats og Familieforsknings arbejde, er du velkommen til at følge os på Facebook og/eller på LinkedIn.

 


The Copenhagen Daycare ProjectVuggestue. Foto: Colourbox

Find mere info om projektet her.

Kontakt os

Hvis du har brug for mere information eller vil tale med en medarbejder, kan du skrive til cdp@psy.ku.dk eller ringe til vores koordinator på tlf. 93 56 51 67.