Udvikling af småbørns nysgerrighed

Dette projekt undersøger udviklingen af nysgerrighed, det drive, der får os til at søge information. Nysgerrighed er afgørende for læring, men vi ved kun lidt om dens mekanismer, udvikling eller hvorfor vi er forskellige i forhold til, hvor nysgerrige vi er. Forskelle i nysgerrighed kan allerede ses i to-års alderen, hvilket gør det afgørende at undersøge, hvordan nysgerrigheden udvikler sig i de første leveår. For at udforske dette vil projektet følge 100 små børn fra 1- til 2-års alderen og vil omfatte tre besøg i vores laboratorium for hver familie. Hvert besøg vil omfatte tre korte og sjove undersøgelser.

I den første undersøgelse vil vi se på, om små børn spontant søger efter ny information, og om de er villige til at kigge væk fra en sjov tegnefilm for at få yderligere information. I denne undersøgelse anvender vi en eyetracker, et kamera, der kan registrere præcis, hvor barnet kigger hen på skærmen. Ved hjælp af eyetrackeren kan vi få skærmbilledet til at reagere på det, som barnet er opmærksom på og måle hvilken og hvor meget information, småbørnene beslutter sig for at udforske.

Eksempel fra undersøgelse 1. Små børn ser tre figurer, hvoraf to gemmer sig i kasser bag et gardin. Ved at kigge på kasserne kan småbørnene finde ud af, hvilken af dem der gemmer sig hvor.

Den anden undersøgelse undersøger, hvordan småbørn overvåger og kontrollerer deres egen læring. Udover en eyetracker, anvendes også EEG (elektroencefalografi), som består af et blødt net, der placeres på småbørnenes hoved for at registrere den naturligt forekommende aktivitet i deres hjerne. I et sjovt hukommelsesspil kan småbørn vende kort og afsløre forskellige billeder ved at se på dem. Vi håber at lære dem, at legen går ud på at finde de to kort med det samme billede. Vi vil både se på, hvor lang tid småbørnene bruger på at kigge på billederne, før de finder et match, og hvad der sker i deres hjerne, når de kigger på det kort der matcher, og det kort der ikke matcher. Dette vil hjælpe os med at forstå, hvordan småbørn indsamler information og lærer, mens de spiller spillet.

Eksempel fra undersøgelse 2. Ved at se på de forskellige kort vil småbørn kunne afsløre billederne og finde de matchende par.

Endelig vil den tredje undersøgelse se på, hvordan småbørn udforsker deres omgivelser og interagerer med andre mennesker i en legesituation. Vi vil bede dig om at lege med dit barn, som du ville gøre det derhjemme, mens vi optager en video af jeres interaktion. Vi er interesserede i de forskellige måder, som småbørnene leger på på egen hånd, og hvordan de kan bede om information fra dig.

Vi glæder os til at starte dette projekt og inviterer dig og dit barn til at hjælpe os med at besvare disse vigtige spørgsmål.

Ph.d. i psykologi
Tenure track adjunkt
khb@psy.ku.dk
Cecilie Gal

Om studiet

Udvikling af nysgerrighed løber fra marts 2023 til ultimo september 2024.

Studiet er støttet af Danmarks Frie Forskningsfond (Sapere Aude).

Tenure track adjunkt i Center for Småbørns Kognition