Hvilken rolle har småbørns begyndende selvperspektiv i udviklingen af hukommelse?

Hukommelsesillustration: Foto: Center for Småbørns Kognition

 

 

 

Hvad er dit første minde? Hvor gammel var du? Hvem var sammen med dig? Forstod du allerede dengang, at det, du så, ikke nødvendigvis var i overensstemmelse med, hvad andre mennesker så? Var du overhovedet i besiddelse af et "selv", som vidste ting, som "andre" ikke vidste?

For at finde svar på disse spørgsmål vil vi i dette projekt undersøge, hvad der gør børn i alderen 1-3 år i stand til at huske detaljer fra deres liv, f.eks. hvorfra de kender givne ting. Vi vil teste en stor gruppe småbørn, når de er henholdsvis 12 måneder, 18 måneder og til sidst 3 år. Ved at teste de samme børn gennem en længere periode, hvor de gennemgår en udvikling, er det muligt at indfange sammenhænge mellem kognitive færdigheder og udviklingsstadier, mens der tages højde for individuelle variationer. Børnene, der gennemgår en udvikling fra spædbørn til børn under forløbet, kommer til at deltage i forskellige opgaver, der måler, hvordan de forstår andre menneskers perspektiv, hvordan de husker ting, de har været med til, og hvordan input fra en omsorgsperson og samspillet mellem omsorgsperson og barn kan påvirke denne udvikling.

En central hypotese i vores projekt er, at tidlig social kognition, herunder særligt at perspektiver og mentale tilstande er unikke og specifikke for den enkelte, er forløberen for (og drivkraften bag) børns begyndende evne til at huske kilderne til deres viden og specifikke begivenheder fra deres liv, hvilket almindeligvis kaldes episodisk hukommelse.

Vigtigheden af at forstå egne versus andres perspektiver

At betragte sig selv som uafhængig af andre kan hjælpe med at sætte ens eget perspektiv på en begivenhed i kontrast til andres perspektiv. Samtidig kan det at anerkende, at ens eget perspektiv står i kontrast til andres, bidrage til en forståelse af sig selv som et unikt, særskilt væsen. Man bliver måske bedre i stand til at spore sin egen historie med viden eller handlinger og isolere den fra andres historie. For at gøre dette er man dog nødt til at knytte specifik viden om verden til de rigtige mennesker, som man har tilegnet sig den fra eller erfaret den med. F.eks. at forstå, at de, der har set en given ting eller overværet en begivenhed, ved noget, som de, der ikke har set noget, ikke ved. For eksempel: Hvis min søster gav mig kage, da min far var ude, ved min søster, at jeg har fået kage, men det ved min far ikke (så jeg kan bede ham om en til).

I løbet af de første to år er det bemærkelsesværdigt, hvordan spædbørn stoler på andres perspektiv. Men dette indebærer som regel, at de generaliserer dette perspektiv til alle, inklusive dem selv. I nogle af vores eksperimenter vil vi undersøge, om spædbørns bearbejdning af scener og deres hukommelse i forhold til bestemte begivenheder er styret af andres perspektiver. En anden hypotese, vi vil undersøge, er, om de spontant generaliserer en persons mentale tilstand til en anden, selvom de ikke ved noget om den nye person. Hvis vi tager ovenstående eksempel, ville de tro, at far ved, hvor kagen er.

I mellemtiden, når vores små deltagere bliver ældre, vil de få en fornemmelse af deres eget "selv". Vores hypotese er, at en sådan bevidsthed vil relatere sig til og måske bestemme spædbørns evne til at kontrastere deres perspektiv med andres og til at knytte viden til mennesker, som det fremgår af de ovenstående skærmbaserede opgaver. Disse erfaringer, der indeholder hvem der gjorde hvad og hvor/hvornår, skal ofte lagres i længere tid i barnets hukommelse. Tilsammen vil det på lang sigt gøre det muligt for dem at danne unikke minder med individuelle personer, det vi kalder episodisk hukommelse - og at huske, hvem de ved noget fra, det vi kalder "kildehukommelse".

 

 

 

 

 

 

 

 

For at undersøge om tidlig social kognition forudsiger senere hukommelsesudvikling, vil spædbørn ved 12- og 18-måneders besøgene, som løber fra sommeren 2024, deltage i skærmbaserede opgaver, der undersøger deres forståelse af den sociale verden (ved hjælp af looking-time og eye-tracking som hovedmetoder). Det vil give os mulighed for at se, om småbørn f.eks. betragter folks overbevisninger og præferencer som unikke for dem, eller om de tror, at de også gælder andre. For eksempel: Hvis de lærer om en person, at hun foretrækker en bestemt genstand, vil de så forvente, at en anden, ny person foretrækker samme genstand - eller lærer de hver enkelt persons unikke præference at kende? Og ville de selv vælge det, hvis de fik et valg? Børnene vil også deltage i interaktioner med deres omsorgspersoner i legelignende sessioner som f.eks. at læse en bog sammen eller i fællesskab lege med legetøj og udforske det. Det giver os mulighed for at se, hvordan de begynder at lægge mærke til, at andre er opmærksomme på det samme som dem, og at den samme ting kan se anderledes ud for andre end for dem selv. De vil også deltage i nogle grundlæggende hukommelsesopgaver og fri leg med deres omsorgspersoner.

Når de så bliver 18 måneder, vil de gentage nogle af de samme skærmbaserede opgaver for at se, om de nu behandler tingene anderledes. Vi vil også udføre spejl-selvgenkendelsesopgaven med dem for at se, om de viser tegn på en selvopfattelse. Derudover kan vi registrere deres hjerneaktivitet, mens de deltager i disse opgaver. Det er særligt spændende, da der er målinger, som indikerer øget bearbejdning f.eks. på grund af flere modstridende muligheder - hvilket vil give os mulighed for at se, om små børns opfattelse af forskellige perspektiver som potentielt modstridende med hinanden vil være relateret til at forstå andres perspektiver som unikke for personen.

På længere sigt er vi spændte på at bruge disse tidlige mål for social forståelse og relatere dem til at undersøge børns udvikling af episodisk hukommelse og kildehukommelse, når de er omkring 3 år, for at se, om fremkomsten af disse særlige typer af erindringer, der er unikke og individuelle, er relateret til deres tidligere forståelse af mennesker og deres perspektiv som unikt og individuelt. I de kommende år vil vi dele resultaterne af vores undersøgelse, herunder om dette samspil mellem perspektivkontrast/binding og selvrepræsentation kan være med til at forudsige ældre børns hukommelsesevner.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kontakt

Tenure Track Adjunkt
dk@psy.ku.dk

Om projektet

Hukommelsesprojektet begyndte i sommeren 2024 og løber frem til vinteren 2026.