Self-reference
I dette studie undersøger vi, om børns udviklende selvbevidsthed påvirker, hvordan de opfatter og husker nyt legetøj i en social sammenhæng. Børn bliver mere opmærksomme på sig selv i deres andet leveår. De begynder at genkende sig selv i spejlet og udvikle et koncept for, hvad der tilhører dem selv, og hvad der tilhører andre. Det er alderen, hvor de begynder at sige "min" eller "mit".
I dette studie ønsker vi at finde ud af om udviklingen af denne selvbevidsthed, påvirker hvor godt små børn husker nye genstande, og om de husker genstande der tilhører dem selv, bedre. Vi introducerer derfor 1,5 år gamle børn med en række nye legetøj, som enten bliver tildelt barnet selv eller en dukke, der hedder Svend. Derefter får børnene vist billeder af de samme objekter (legetøj) på en skærm, mens vi registrerer, hvor de kigger hen på skærmen. Typisk ser børn længere på nye, ukendte genstande end på objekter, som de har set før. Vi er interesseret i at vide, om børn bedre kan huske legetøjet, som blev givet til dem selv, end det som blev givet til en anden, her dukken Svend. Dette studie vil hjælpe os med at forstå, hvordan små børns hukommelse påvirkes af ejerskab og selvrelevans i forhold til/i forbindelse med deres udviklende selvkoncept.
Charlotte Grosse Wiesmann Independent Research Group Leader Milestones of Early Cognitive Development Max Planck Institute for Human Cognitive and Brain Sciences |
|
Ph.d., professor
victoria.southgate@psy.ku.dk |
Om studiet
Self-reference begyndte i oktober 2020 og blev afsluttet i december 2022.
Kontakt
Charlotte Grosse Wiesmann
Independent Research Group Leader
Max Planck Institute for Human Cognitive and Brain Sciences