Hvilken vej vil bjørnen vælge? ManyBabies2 Theory of Mind replikationsstudie

Dette studie undersøger småbørns Theory of Mind, som er deres evne til at forstå andre menneskers overbevisninger og perspektiver. Mange studier i løbet af de sidste 15 år har vist, at Theory of Mind er til stede hos spædbørn, men nogle nyere studier har ikke kunnet replicere disse resultater. Formålet med ManyBabies2-projektet er derfor at samarbejde med over 60 laboratorier rundt om i verden for at vurdere, om studier af Theory of Mind kan gentages. Dette projekt er unikt, fordi det samme studie vil blive udført med småbørn i alderen 18-27 måneder i hvert laboratorium, hvilket giver over 1000 deltagere.

Hovedformålet er at give indsigt i den type forventninger og forudsigelser, som småbørn kan gøre sig om sociale interaktioner. Det vil vi gøre ved at undersøge, om små børn kan tage hensyn til andres viden om en situation, når de forudsiger andres handlinger.

Vi viser dem en kort tegnefilmsanimation, hvor en bjørn jagter en mus, der går gennem en Y-formet tunnel og ender i en af to kasser. Bjørnen går også ind i tunnelen. Derefter ser deltageren i nogle få sekunder ikke, hvor bjørnen kommer ud, hvilket giver tid til, at barnet kan forudse bjørnens placering. Med dette mener vi: Kigger små børn efter, hvor bjørnen vil komme ud af tunnelen, allerede inden den dukker op? Nogle gange er bjørnen vidne til alle musens bevægelser, andre gange ser bjørnen ikke hvilken kasse, som musen er gået ind. Vi er interesserede i, om børnenes forventninger er forskellige i disse tilfælde.

Babyer i denne alder taler ikke så meget endnu, men deres blikmønstre er meget informative om, hvad de tænker. Under videoen registrerer vi deres øjenbevægelser ved hjælp af en eyetracker for at observere, hvor de kigger hen på skærmen afhængigt af, hvad de forventer, der vil ske.

Eksempel på et scenarie med optagelse af et barns øjenbevægelser: Her ser bjørnen musen bevæge sig fra den ene kasse til den anden. Den lyserøde prik repræsenterer barnets blik, og i det sidste miniaturebillede ser vi, hvor barnet forventer, at bjørnen kommer ud.

Dette replikationsstudie med flere laboratorier vil give os mulighed for at besvare spørgsmålet om, hvorvidt små børn forventer, at andre handler på baggrund af deres viden og for bedre at forstå Theory of Mind i småbarnsalderen. Studiet er lige begyndt, og vi ser frem til at rapportere om resultaterne.

Dora Kampis
Ph.d. i kognitionsvidenskab
Tenure track adjunkt
dk@psy.ku.dk
Judith Krief
Forskningspraktikant
Judith Krief

Om studiet

ManyBabies2 Theory of Mind replikationsstudiet begyndte i januar 2023 og blev afsluttet i sommeren 2023.

Studiet er støttet af European Research Council (ERC).

Dora Kampis
Tenure track adjunkt i Center for Småbørns Kognition