Hvor mange stykker legetøj er der i kassen?

Små børn kan holde styr på objekter omkring dem og kan huske antallet af objekter, der er skjult i og taget ud af en uigennemsigtig kasse. For eksempel søger de mere vedholdende i en kasse, hvis der er et objekt tilbage. På samme tid har nyere studier vist et mærkeligt fænomen: Små børns adfærd bliver moduleret af en anden persons tro. For eksempel søger de længere, når en anden person mener, at der stadig er et objekt i kassen, selvom børnene ved, at den er tom. Vi omtaler dette som altercentrisme, hvilket betyder, at perspektivet eller troen på en anden person påvirker ens egen adfærd. Vi har foreslået, at en sådan altercentrisme kan være stærk tidligt, når småbørns formål er at lære så meget som muligt om verden, og derefter falder i løbet af de første år, når børn begynder at erkende deres eget perspektiv som vigtigt.

 

 

Formålet med denne undersøgelse var at karakterisere de udviklingsmæssige ændringer i altercentrisme i de første leveår. Børn i alderen 1-6 år så genstande lagt ind i og taget ud af en kasse. En anden person så lejlighedsvis, eller så ikke, fjernelsen af ​​et af objekterne. Som en indikator på altercentrisme målte vi, hvor meget længere børn søgte, når den anden person troede, at der stadig var et objekt i kassen.

 

 

Vi fandt et fald i børns tendens til at blive påvirket af den andens tro omkring 2-års alderen. Dette indikerer, at efterhånden som børn bliver ældre, bliver sondringen mellem deres eget og andres perspektiv mere udtalt, og deres eget perspektiv får betydning. Vi fandt ikke nogen sammenhæng med børns spejl selvgenkendelse, som ofte bruges som en indikator på selvopfattelse. Dette tyder på, at de vigtige ændringer i forbindelse med den selv-andre perspektivbalance måske er relateret til senere ændringer i børns erkendelse/kognition.

 

Dora Kampis
Ph.d. i kognitionsvidenskab
Tenure track adjunkt
dk@psy.ku.dk 
Ph.d., professor
victoria.southgate@psy.ku.dk 
Victoria Southgate
Charlotte Grosse Wiesmann
Ph.d. i psykologi
Postdoc
Charlotte Grosse Wiesmann

 

Om studiet

Hvor mange stykker legetøj er der i kassen? begyndte i 2018 og blev afsluttet i 2022.

Studiet var støttet af European Research Council (ERC).

Kontakt

Dora Kampis
Tenure track adjunkt i Center for Småbørns Kognition
dk@psy.ku.dk