fNIRS

Kan småbørn forestille sig, hvad vi tænker? Og hvilke områder i hjernen er involveret i læringsprocesserne til at forstå andre? I dette studie er vi interesserede i at forstå, hvordan småbørn lærer at forstå andre.

Vi har i studiet i særdeleshed fokus på småbørns evne til at forstå andre menneskers perspektiver om verden, nemlig hvad disse mennesker kan se, hvad de ved eller ikke ved, og hvilke tanker de har om verden, og at disse perspektiver kan være forskellige fra ens egne. For at kunne undersøge disse spørgsmål, og hvordan sådanne oplysninger om andre behandles i hjernen, bruger vi metoden ”Near Infrared Spectroscopy (NIRS)”.

 

I undersøgelsen får barnet en hætte (der ligner en badehætte) på, som har små infrarøde lys og kameraer. Dette giver os mulighed for at registrere hvilke områder af hjernen er aktive, mens børnene kigger på korte videoer af en person der leder efter en bold. Nogle gange kan personen se en hånddukke komme og stjæle bolden, så derfor ved personen hvor bolden er. Men, i andre videoer, ser personen ikke at bolden bliver taget, og tror derfor at bolden stadig er det oprindelige sted og skulle derfor også lede efter bolden dér. Ved at kigge på småbørnenes hjerneaktivitet, undersøger vi om børn allerede i 16-20 mdr. alderen behandler disse to scenarier forskelligt, og om deres forventninger til hvor personen vil lede efter bolden er afhængig af om personen virkelig ved hvor bolden er.

 

 

Charlotte Grosse Wiesmann
Independent Research Group Leader
Milestones of Early Cognitive Development
Max Planck Institute for Human Cognitive and Brain Sciences
Charlotte Grosse Wiesmann
Ph.d., professor
victoria.southgate@psy.ku.dk 
Victoria Southgate
Dimitrios Askitis
Ph.d. i matematik
Postdoc
dimitrios.askitis@psy.ku.dk
Dimitrios Askitis

 

Om studiet

fNIRS begyndte i november 2020 og blev afsluttet i oktober 2021.

Kontakt

Charlotte Grosse Wiesmann
Independent Research Group Leader
Max Planck Institute for Human Cognitive and Brain Sciences