Directors task: Hvilken bil mener du?

I kommunikation er det vigtigt at kunne sætte sig selv i andres sko for at forstå, at hvad en anden person ser eller ved, kan være anderledes fra vores eget perspektiv. Mens børn er dygtige kommunikatører, laver de nogle gange såkaldte 'egocentriske fejl': de antager, at det, de ser, ville den anden person også vide om.

 

I dette studie undersøgte vi, om udførelse af modsatte bevægelser mellem barnet og en anden person ville fremhæve forskellene mellem deres visuelle perspektiver og reducere 'egocentriske fejl'.

Børn i alderen 3-6 år deltog først i nogle minutter i en leg, hvor de lavede modsatte (inhibitionsgruppe) eller de samme (imitationsgruppe) håndbevægelser som en eksperimentator eller det modsatte af en video af en blomsterdukke (ikke-social inhibitionsgruppe).

Derefter fulgte en kommunikativ leg, hvor eksperimentatoren gav børnene anvisninger om hvilke objekter der skulle flyttes på i en reol. Nogle objekter var skjult for eksperimentatoren, men ikke børnene, derfor skulle børnene ignorere disse objekter, når de valgte det rigtige legetøj.

 

Vores resultater viser, at i inhibitionsgruppen valgte børn det korrekte objekt (fra eksperimentatorens perspektiv) oftere (2,4 ud af 4 gange i gennemsnit) end imitationsgruppen (1,5 ud af 4 gange). Dette tyder på, at fremhævning af forskellene mellem selv-andet perspektiv hjælper børn med at overveje den andens unikke perspektiv. Der var ingen forbedring i den ikke-sociale inhibitionsgruppe, der viste, at resultaterne er specifikke for at gøre det modsatte af en anden person og ikke generel respons inhibition. Derudover var der også en generel forbedring med alderen mellem 3-6 år, hvilket viser, at denne alder er vigtig for børn til at blive effektive kommunikatorer.

Læs mere om vores resultater i publikationen Training self-other distinction facilitates perspective taking in young children.

 

 

Dora Kampis
Ph.d. i kognitionsvidenskab
Tenure track adjunkt
dk@psy.ku.dk 
Ph.d., professor
victoria.southgate@psy.ku.dk 
Victoria Southgate
Dimitrios Askitis
Ph.d. i matematik
Postdoc
dimitrios.askitis@psy.ku.dk
Dimitrios Askitis
Helle Lukowski Duplessy
Cand.psych.
Videnskabelig assistent og lab manager
hedu@psy.ku.dk

 

Om studiet

Directors task begyndte i 2018 og blev afsluttet i 2022.

Studiet var støttet af European Research Council (ERC).

Kontakt

Dora Kampis
Tenure track adjunkt i Center for Småbørns Kognition
dk@psy.ku.dk