Altercentrisk bias hos 7,5 måneder gamle spædbørn: En pupillometrisk undersøgelse

I dette studie testede vi hypotesen om, at for små og relativt immobile spædbørn er læring hovedsagelig social. Fordi de altid har andre i deres synsfelt, kan spædbørn bruge deres evne til at følge andres opmærksomhed til at finde ud af, hvad der er værd at lære om i deres nye omgivelser. Hvis denne tendens, kaldet en altercentrisk bias, er stærk nok, husker spædbørn muligvis ikke en begivenhed, hvis ingen andre har været opmærksomme på den.

Vi havde udformet to eksperimenter, hvor spædbørn så en animeret figur (agenten) følge en bold inden for eller uden for en scene. På et tidspunkt lukkede et gardin foran agenten, og bolden ændrede placering. Ved hjælp af pupiludvidelse undersøgte vi, hvor spædbørn husker bolden: enten hvor karakteren sidst var opmærksom på den, eller hvor den rent faktisk var.

I et eksperiment så vores små deltagere, agenten se bolden blive gemt i midten af skærmen bag et uigennemsigtigt panel. Efter at gardinet blev lukket foran agenten, var spædbørnene vidne til, at bolden rullede uden for scenen. Vi sammenlignede dette med en version af animationen, hvor agenten så alle de samme begivenheder som deltagerne: agenten så således også bolden rulle udenfor. I slutningen af begge versioner, faldt det uigennemsigtige panel ned og afslørede det tomme rum bagved. Resultaterne var i overensstemmelse med vores forudsigelse om, at spædbørn fejlagtigt huskede bolden, som værende gemt indenfor, når agenten sidst så den der: deres pupiller var større, hvilket indikerer overraskelse, når agentens opmærksomhed sidst viste bolden indenfor.

I det andet eksperiment endte bolden altid inden for scenen. Men når det uigennemsigtige panel faldt ned, var der ingen bold der, og animationen endte med en umulig hændelse. Med den version hvor agenten sidst så en anden begivenhed, nemlig at bolden forlod animationen, forudsagde vi, at spædbørnene ville blive mindre overrasket over at bolden var forsvundet. Som tidligere tjente en version, hvor begge, spædbarn og agent, så de samme begivenheder, som sammenligning. Selv om disse resultater er meget nye, ser det ud til, at spædbørnenes pupiller denne gang reagerede mere, når kun de så bolden skjult på scenen. Dette er det modsatte af, hvad vi havde forudsagt.

Interessant nok reagerede spædbarnets pupiller i begge eksperimenter mere, når agenten havde set en anden begivenhed før afsløringen, hvilket tyder på en vis følsomhed over for agenten selv, mere end på hvad agentens opmærksomhed var rettet mod.

Om studiet

Altercentrisk bias hos 7,5-måneder gamle spædbørn begyndte i juni 2020 og blev afsluttet i juli 2022.

Studiet var støttet af European Research Council (ERC).

Velisar Manea
Ph.d.-studerende i Center for Småbørns Kognition