Mind-Mindedness interviewet

Mind-Mindedness interviewet anvendes til at måle personalets mentaliseringsevne, dvs. altså evnen til ’at have andres sind på sinde’. At kunne sætte sig ind i barnets mentale verden, og dermed se bag om adfærden, er vigtigt for at kunne opdage og imødekomme børns behov på passende vis. Forskning viser, at når vi er mentalt og/eller fysisk pressede påvirkes vores mentaliseringsevne og således også vores evne til at træde tilbage og reflektere over vores egen og andres adfærd. Med Tryghedscirklen i dagtilbud ønsker vi netop at understøtte pædagogernes evne til mentalisering på tværs af situationer og især i forhold til børn, som det kan være udfordrende at arbejde med for de voksne. Læs mere om Mind-Mindedness i disse publikationer:

  • McMahon, C. A.  Bernier, A. (2017) Twenty years of research on parental mind-mindedness: Empirical findings, theoretical and methodological challenges, and new directions. Developmental Review, 46, 54-80.
  • Meins, E., Fernyhough, C., Wainwright, R., Clark‐Carter, D., Das Gupta, M., Fradley, E., & Tuckey, M. (2003). Pathways to understanding mind: Construct validity and predictive validity of maternal mind‐mindedness. Child development, 74(4), 1194-1211.
  • Meins, E. (2013). Sensitive attunement to infants’ internal states: Operationalizing the construct of mind-mindedness. Attachment and Human Development, 15, 524-544.