Take a S-EAT: Social Eating project
Hvordan oplever forældre spisesituationer med børn i alderen 0-3 år? Hvilken betydning har familiemåltider mellem børn og forældre for barnets udvikling og trivsel? Og hvordan kan vi støtte forældre i at skabe spisesituationer, der faciliterer sund socioemotionel udvikling og læring hos deres børn?
Formål
Forskning viser, at det der foregår i spisesituationer mellem børn og deres forældre har betydning for udviklingen af sunde spisevaner og vægtudvikling hos børn. Især forældres adfærd og kvaliteten af samspillet mellem børn og voksne under familiemåltider, har vist sig at være af betydning for udviklingen af spiseforstyrrelser, overvægt og såkaldt emotionel spisning. Imidlertid er spisesituationens betydning for børns udvikling i andre domæner, såsom kognitiv, sproglig og socio-emotionel udvikling, undersøgt i langt mindre grad – især blandt de 0-3 årige.
Enkelte studier viser, at familiemåltidet har potentiale for at være en unik udviklingskontekst for børns læring og socialisering. Samtidig viser studier, at forældre ofte oplever spisesituationer med deres børn som udfordrende. For eksempel når barnet afviser mad, er kræsent eller udfordrer de forventninger, som forældre har til, hvordan spisesituationer skal foregå, kan det give bekymringer eller stresse forældre. Dette kan igen påvirke spisesituationen og de strategier, som forældre bruger til at få deres børn til at spise, i en mindre hensigtsmæssig retning.
Formålet med dette ph.d. projekt er derfor at:
- kortlægge den eksisterende forskning, der undersøger spisesituationer mellem forældre og børn mellem 0-3 år
- undersøge forældres oplevelse af familiemåltidet
- undersøge hvordan interaktionen mellem børn og forældre i spisesituationer hænger sammen med børns trivsel og kort- og langsigtede socio-emotionelle udvikling
Metode
Første del af projektet er et scoping review, der har til formål at kortlægge og sammenfatte den forskning, der beskæftiger sig med spisesituationer mellem forældre og 0-3 årige børn. Anden del af projektet er en global eksplorativ undersøgelse af forældres oplevelse af at spise samen med deres børn, hvor der anvendes både kvalitative og kvantitative data. I undersøgelsen måles forældres strategier til at få børn til at spise med spørgeskemaet Feeding Practices and Structure Questionnaire-28 (FPSQ-28). Forældres oplevelse af familiemåltidet undersøges ved hjælp af en række kvalitative og kvantitative spørgsmål.
Bidrag
Projektet bidrager ved at være blandt de første studier, der undersøger spisesituationen i småbørnsfamilier som socialiserings- og udviklingskontekst samt hvordan forældre oplever spisesituationer med deres børn. Viden om forældres oplevelse af familiemåltider er afgørende for at kunne udvikle interventioner, der har til hensigt at understøtte udviklings- og trivselsfremmende spisesituationer i småbørnsfamilier, såvel som at forebygge udviklingen af overvægt og spiseforstyrrelser hos børn. Studiets resultater vil således bidrage med viden, der kan målrette sådanne indsatser i forhold til de udfordringer forældre oplever, samt støtte forældre i at være sammen med deres børn under måltider og bruge strategier til at spise, der fordrer sund fysisk og mental udvikling.
Om projektet
Titel: Take a S-EAT: Social Eating project - Learning and Social Development at the Dining Table.
Projektperiode: 1. april 2022 - 31. maj 2025.
Ph.d.-studerende: Julie Elisabeth Warberg Mohr, cand.psych.
Vejleder: Johanne Smith-Nielsen.
Information til deltagere
Finansiering
Projektet er finansieret af Stokke.