10. oktober 2024

Vores mentale sundhed skal plejes, før problemerne opstår

Kronik

Skal vi fejre verdens mentale sundhedsdag, når vi står midt i en global trivselskrise?

Af forskningsgruppen bag ABC for mental sundhed ved Institut for Psykologi, Københavns Universitet: projektchef og postdoc Charlotte Meilstrup, projektleder og postdoc Line Nielsen og forskningsadjunkt Malene Kubstrup Nelausen.

I dag fejres verdens mentale sundhedsdag - en dag, som skal øge fokus på mental sundhed og trivsel verden over. Men mens vi fejrer denne dag, står vi samtidig midt i det, som flere har betegnet som en global trivselskrise. Så er der egentlig noget at fejre?

Der er i hvert fald noget at gøre. Med afsæt i forskningsbaseret viden og anbefalinger er det tydeligt, at hvis udviklingen skal vendes, så er det ikke nok at fokusere på behandling og forebyggelse af psykiske lidelser og mistrivsel. Vi er som samfund også nødt til at have fokus på at fremme hele befolkningens mentale sundhed.

Behandling og forebyggelse af psykiske lidelser er vigtigt, men vil vi rette op på den stigende mistrivsel, er vi nødt til også at rette kikkerten mod de ting, vi kan gøre, før trivselsproblemerne opstår.

Udfordringerne med mistrivsel kan ikke løses af en enkelt faggruppe, sektor eller indsats. Når mennesker bliver syge, ligger ansvaret for behandling i sundhedsvæsnet, men når det kommer til at fremme trivsel og god mental sundhed, bør det foregå dér, hvor vi mennesker lever vores liv – i f.eks. børnehaver, skoler, på arbejdspladser og i idrætsforeninger. Hvis vi virkelig vil gøre en forskel for befolkningens mentale sundhed, er vi nødt til at kigge i mange retninger og brede ansvaret ud blandt forskellige aktører i samfundet.

Initiativet ABC for mental sundhed sigter netop mod at løfte den mentale sundhed i hele befolkningen. Det er et partnerskab på tværs af kommuner, foreninger, organisationer og private aktører, som alle arbejder ud fra en forskningsbaseret arbejds- og forståelsesramme for, hvad der fremmer og vedligeholder god mental sundhed. ABC for mental sundhed har tre hovedbudskaber:

A - Gør noget aktivt. Forskning viser, at mennesker, der holder sig fysisk, mentalt, socialt og spirituelt aktive, har bedre mental sundhed end dem, der ikke gør. B - Gør noget sammen. Positive relationer til familie, venner, naboer og kolleger giver os følelsen af at have noget og nogen at stå op til om morgenen, en følelse af at høre til. C - Gør noget meningsfuldt. Det handler om at engagere sig i aktiviteter, som giver følelsen af mening og formål i livet.

Ved at udbrede kendskabet til ABC-budskaberne og generel viden om, hvordan vi hver især kan styrke vores egen og andres mentale sundhed, kan vi skabe et samfund, hvor mental sundhed prioriteres, og hvor der aktivt arbejdes for at styrke og vedligeholde god mental sundhed for alle.

I anledning af verdens mentale sundhedsdag vil vi slå et slag for, at øget fokus og prioritering af trivsel er et fælles anliggende, som kræver arbejde på flere niveauer.

På individniveau kan befolkningen oplyses om mental sundhed og de handlemuligheder, som den enkelte har for at styrke og vedligeholde egen og andres mentale sundhed. På gruppeniveau kan der udbredes og forankres indsatser i kommuners, organisationers og foreningers daglige virke. På samfundsniveau kan der arbejdes med at sikre de bedste betingelser for bedre mental sundhed ved at fokusere på de omgivende rammer.

Mental sundhed er noget, vi skaber sammen. Og det gælder ikke kun i dag på verdens mentale sundhedsdag. Fremme af befolkningens mentale sundhed kræver et vedvarende fokus, vilje og en fælles indsats.