11. april 2023

Nyt online-kursus kan gøre dig klogere på mental sundhed

Online-kursus

Hvad betyder fællesskaber for din mentale sundhed? Hvad gør sociale medier ved din søvn? Og hvorfor har vi brug for pauser for at holde os mentalt sunde? Det er nogle af de mange spørgsmål, du kan få svar på ved at følge et nyt online-kursus.

Thought Catalog, Unsplash

Forskerne bag trivselsindsatsen ’Sammen på SAMF - ABC for mental sundhed’ lancerer nu et online-kursus om mental sundhedsfremme til universitetsstuderende.

Kurset berører sociologiske, biologiske, kulturelle, humanistiske, psykologiske og folkesundhedsvidenskabelige perspektiver på mental sundhed. Det er bygget op som en podcastserie på 11 episoder.

”I hver episode deler studerende deres tanker og syn på de forskellige temaer, og der er interviews med forskere og praktikere på området,” siger Line Nielsen, der leder projektet ’Sammen på SAMF - ABC for mental sundhed på universitetet’ og er postdoc ved Institut for Psykologi, KU.

Viden lige ind i øregangene

Det er bl.a. på baggrund af de studerendes ønsker, at forskerne har valgt netop podcast-formatet til kurset.

”Det giver nemlig mulighed for at tage kurset i ørerne mens du går en tur, vasker op eller noget helt tredje,” påpeger Line Nielsen.

Hver podcast-episode sætter fokus på et tema, der har relation til mental sundhedsfremme. Emnerne udfoldes af skiftende eksperter og de to værter, Malene Kubstrup Nelausen, videnskabelig assistent ved Institut for Psykologi, og Oliver Tonning, der er psykologistuderende på KU.

Grundlaget for kurset er ABC for mental sundhed, som er en forskningsbaseret arbejds- og forståelsesramme for mental sundhedsfremme. ABC for mental sundhed kommunikerer tre enkle budskaber, som har betydning for at fremme mental sundhed: gør noget aktivt (A), gør noget sammen (B) og gør noget meningsfuldt (C).

Derudover er online-kurset inspireret af et engelsk online-modul kaldet 'Understanding well-being', der er udviklet og udbydes af University of Warwick i England. Forskergruppen bag Sammen på SAMF samarbejder med Dr. Elena Riva fra University of Warwick for at udføre forskning i modtagelsen og betydningen af disse tværfaglige kurser i mental sundhed.

Aktiviteter og kursusbevis

Kursets 11 temaer har hver en temaside, som foruden podcast-episoden indeholder forskellige læringsaktiviteter. Det kan være quizzer, refleksionsopgaver og mini-eksperimenter.

”Det er et centralt element i kurset, at de studerende får inspiration og opfordres til at igangsætte initiativer og afprøve øvelser, som kan have betydning for deres egen og andres mentale sundhed. På den måde er der en vekselvirkning mellem teori og praksis gennem hele kurset,” forklarer Line Nielsen.

Kurset giver ikke ECTS-point, men det er muligt at få et kursusbevis ved at gennemgå alle 11 temaer.

Man har gennemgået et tema, når man både har lyttet til podcast-episoden, arbejdet med den tilknyttede læringsaktivitet og besvaret en spørgeskemaundersøgelse før og efter det samlede kursus.

Tilmeld dig her (kun for KU-studerende).

Fra venstre: Oliver Tonning (vært og psykologistuderende), Line Nielsen (postdoc og projektleder for Sammen på SAMF – ABC for mental sundhed på universitetet), Charlotte Bjerre Meilstrup (postdoc og projektchef for ABC for mental sundhed), Jonas Nilaus Vilhelmsen (medieproducer i Centre for Online and Blended Learning), Malene Kubstrup Nelausen (vært og videnskabelig assistent) og Simon Thamdrup Jensen (e-læringskonsulent i Centre for Online and Blended Learning).