ABC for mental sundhed lancerer ny kampagne
Forskergruppen bag ABC for mental sundhed har udviklet en ny kampagne, som skal hjælpe indsatsens partnere med at skabe opmærksomhed om ABC-budskaberne og dele dem i hverdagen.
Ønsket med den seneste kampagne i ABC for mental sundhed har været at gå ”back to basics” og tydeligt formidle kernebudskaberne i ABC for mental sundhed og udbrede dem blandt befolkningen. Det er blevet til kampagnen "ABCs ABC", hvor der opfordres til at: Gøre noget aktivt, når du ser et A. Gøre noget sammen, når du ser et B. Og gøre noget meningsfuldt, når du ser et C.
Kampagnen er udviklet for at gøre det lettere for de mere end 70 partnere i ABC-partnerskabet at dele ABC-budskaberne med borgere, medlemmer osv. og derigennem skabe opmærksomhed om mental sundhedsfremme og ABC for mental sundhed. Kampagnen indeholder korte introfilm, ABC-piktogramfilm og kampagnebilleder, som kan bruges på blandt andet sociale medier. Derudover er der også udviklet doorhangers til at hænge på dørhåndtag, som man kan printe eller få trykt. Find kampagnematerialet her.
Udover kampagnematerialet udvikler ABC for mental sundhed også løbende kommunikationspakker til partnere. Pakkerne skal ikke ses som en færdig pakke, der er det eneste, der er behov for, hvis man vil arbejde med ABC for mental sundhed. De skal ses som en hjælp til at sætte mental sundhed på dagsordenen i forskellige settings (fx blandt børn, unge på videregående uddannelser, seniorer osv.) og som en hjælp til at introducere ABC for mental sundhed, som kan være begyndelsen på en længerevarende indsats. Find kommunikationspakkerne her.
Arbejdet med at udvikle kampagnen og materialet i kommunikationspakkerne er støttet af Novo Nordisk Fonden.