16. august 2023

Prinsessen af Wales følger op på besøg på Københavns Universitet

Mental sundhed

Efter prinsesse Catherines besøg på Institut for Psykologi sidste år igangsætter det britiske tronfølgerpars Royal Foundation nu et britisk forsøg med observationsredskabet ’Alarm Distress Baby Scale’ (ADBB). Det bruges i Danmark af langt de fleste sundhedsplejersker.

Foto: Den Britiske Ambassade.
Professor Mette Skovgaard Væver, prinsesse Catherine og sundhedsplejerske Nanna Elberg under besøget på Institut for Psykologi i februar 2022. Foto: Den Britiske Ambassade.

Ofte handler kongelige besøg mest om at skabe opmærksomhed eller vise anerkendelse. Men prinsesse Catherines besøg på Institut for Psykologi i februar 2022 er endt med mere end venlige ord og håndtryk.

Med støtte fra det britiske tronfølgerpars The Royal Foundation Centre for Early Childhood skal Institute of Health Visiting og University of Oxford nu afprøve observationsredskabet ’Alarm Distress Baby Scale’ (ADBB) i Storbritannien. Det sker med afsæt i de danske erfaringer med ADBB, som psykologer ved Institut for Psykologi har været med til at udrulle i hovedparten af landets kommuner.

ADBB hjælper sundhedsplejersker med at opspore sociale og følelsesmæssige vanskeligheder hos barnet i det første leveår, og det danske arbejde på området stod i centrum, da prinsesse Catherine mødte forskere, sundhedsplejersker og børnefamilier ved et arbejdsbesøg på Center for Tidlig Indsats og Familieforskning under Institut for Psykologi.

I to pressemeddelelser om det britiske projekt henviser Centre for Early Childhood og Institute of Health Visiting direkte til prinsesse Catherines besøg i Danmark. Desuden har professor Mette Skovgaard Væver bidraget med et casestudy til Centre for Early Childhoods hjemmeside, hvor hun beskriver det danske arbejde med at forske i og implementere ADBB i den danske sundhedsplejerpraksis.

”Prinsesse Catherines besøg skabte opmærksomhed om, hvor vigtigt det er at sætte fokus på at sikre de mindste børns psykiske udvikling. Det var i sig selv vigtigt, men mere havde jeg faktisk ikke regnet med. Derfor er det virkelig positivt, at besøget og vores erfaringer i Danmark har inspireret til at ADBB-metoden nu skal afprøves i Storbritannien,” siger Mette Skovgaard Væver.

Mette Skovgaard Væver
Institut for Psykologi