10. oktober 2023

Vuggestuepædagoger fik aha-oplevelse af psykologers feedback

Forskning

200 pædagoger og medhjælpere i vuggestuer i København får i disse år kompetenceudvikling af forskere fra Institut for Psykologi. Med video og feedback reflekterer de over, hvordan det pædagogiske personale møder børnenes behov og udvikling. Københavns Kommune bringer en længere artikel om projektet på sin hjemmeside.

Pædagog i vuggestue. Foto: iStock
Børn og pædagog. Foto: iStock

I Danmark går næsten alle 0-3-årige børn i dagtilbud, og relationen til det pædagogiske personale er helt central for børnenes udvikling og tryghed.

Siden foråret 2022 har forskerne bag Institut for Psykologis og Københavns Professionshøjskoles The Copenhagen Daycare Project tilbudt kompetenceudvikling til det pædagogiske personale i vuggestuer i Københavns Kommune.

Tilbuddet fokuserer på at opkvalificere det pædagogiske personales relationelle samspil med børnene og fremme deres sociale, følelsesmæssige og sproglige udvikling. Det foregår helt konkret via videooptagelser af det pædagogiske personale i de daglige interaktioner med børnene og efterfølgende 1:1 feedback.

Foreløbigt har 54 pædagoger fuldført kompetenceforløbet og tilbagemeldingerne er positive. Bl.a. i dagtilbuddet Stenurten på Nørrebro, hvor vuggestuepædagog Malene Hilmer Christensen har gennemført forløbet:

"Det var virkelig en oplevelse at 'se mig selv udefra', når vi har travlt i vuggestuen. På en af videoerne har jeg et grædende barn på hoften og ser helt hængt ud. Det er tydeligt, at jeg ikke føler mig ovenpå i situationen, men når jeg ser videoen, kan jeg jo se, at jeg gør alt det rigtige og faktisk er nærværende overfor børnene. Så jeg klarer situationen langt bedre, end jeg følte, mens jeg var i den. Og den viden giver et kæmpe selvtillidsboost," siger Malene Hilmer Christensen i Københavns Kommunes artikel.

Læs artiklen på Københavns Kommunes hjemmeside.