The Copenhagen Daycare Project: Relationskvalitet i vuggestuen

Evnen til at kunne regulere sin adfærd og negative følelser i sociale relationer er afgørende for psykisk sundhed i et livslangt perspektiv. Evnen udvikles i de tidlige leveår og afhænger i særdeleshed af kvaliteten i barnets omsorgsrelationer, hvor forældrene er de primære. I Danmark går næsten alle 0-3-årige børn i dagtilbud, hvorfor det pædagogiske personales relationelle kompetencer og evne til at opdage børn, der er udfordrede i at regulere deres følelser, også er helt centrale.

Er du pædagog, og vil du være en del af projektet? 
Se mere under punktet 'Vil du deltage?'

Projektet har to formål

  1. Vi tester i et lodtrækningsdesign, om et hollandsk udviklet kompetenceudviklingsforløb (Caregiver Interaction Profile, CIP-forløbet) fremmer kvaliteten af det pædagogiske personales samspil med børn, og hvorvidt det forbedrer børns sociale, følelsesmæssige og sproglige udvikling. I projektet indgår 200 vuggestuepersonaler og 500 børn.

  2. Vi udvikler og afprøver et nyt observationsredskab (SPIRE), der har til formål at give det pædagogiske personale et evidensbaseret redskab til at vurdere børns forskellige måder at regulere følelser på, samt hvordan de kan støtte børnene bedst muligt i deres udvikling af følelsesregulering.

Projektet er innovativt, fordi vi tester effekten af CIP-forløbet, både i forhold til det pædagogiske personales relationelle kompetencer og børnenes udvikling, ligesom vi tester en ny observationsmetode til implementering i den pædagogiske praksis.

 

I The Cophenhagen Daycare Project: Relationskvalitet i vuggestuen evaluerer vi effekten af kompetenceudviklingsforløbet, Caregiver Interaction Profile (CIP).

I samarbejde med Københavns Kommune og Københavns professionshøjskole efteruddannes 200 vuggestuepersonaler med CIP-forløbet. CIP retter sig mod pædagogisk personale, der arbejder med børn i 0-5 årsalderen, og fokuserer specifikt på at øge deres kompetencer i forhold til at danne sunde, stimulerende og trygge relationer med børnene i vuggestuen.

Rekruttering af vuggestuepersonaler til denne del af projektet er afsluttet. 

CIP er udviklet af den hollandske forsker Katrien Helmerhorst og kollegaer, og har fokus på seks konkrete relationelle kompetencer, som er afgørende for børns udvikling. De seks kompetencer er: sensitivitet, respekt for børns autonomi, strukturering og rammesætning, verbal kommunikation, udviklingsstimulering og fremme af positive samspil mellem børn.

Sådan foregår det i praksis

Selve CIP-forløbet varer 4 sessioner eller 6 sessioner, hvor 1-2 deltagere samarbejder med en CIP-vejleder. Hver session fokuserer på to af de seks relationelle kompetencer (sidste session er en gennemgang eller uddybning).

I CIP-forløbet bruger vi en video-feedback-metode. Det betyder, at deltagerne, sammen med CIP-vejleder, kigger på videooptagelser af deres samspil med børnene i vuggestuen. Videooptagelserne er af forskellige hverdagsaktiviteter, for eksempel fri leg, et måltid, bleskift eller en overgang mellem aktiviteter. Undervejs har deltagerne og CIP-vejlederen en dialog om, hvad deltagerne ser i videooptagelser med henblik på én af de seks relationelle kompetencer.

Du kan læse mere om CIP her.

 

I Danmark er over 90% af alle 0-3-årige børn indskrevet i et dagtilbud, og derfor spiller det pædagogiske personale en vigtig rolle i forhold til at støtte børnenes sociale og følelsesmæssige udvikling – herunder også at støtte deres følelsesregulering.

Evnen til at kunne regulere følelser er en vigtig færdighed, som bidrager til børns mentale sundhed og sociale udvikling. Forskning viser blandt andet, at følelsesregulering kan have betydning for børnenes generelle trivsel, deres måde at indgå i relationer med jævnaldrende og deres måde at deltage i skolen senere (Denham et. Al., 2003; Graziano et. al, 2007). Derfor er der et stort potentiale i allerede tidligt at støtte børn i at lære gode strategier til at håndtere følelser.

SPIRE projektet er en del af the Copenhagen Daycare Projekt og har til formål at udvikle og afprøve et nyt observations- og refleksionsredskab til brug i pædagogisk praksis. SPIRE står for: Støttende Praksis: Identifikation og REgulering af følelser i dagtilbud.

SPIRE består af to dele:

  • Et observationsredskab, der skal støtte det pædagogiske personale til at afdække børns ressourcer og eventuelle vanskeligheder med følelsesregulering i dagtilbuddet.
  • Et refleksionsredskab, der skal støtte det pædagogiske personale i hvordan de generelt kan støtte børn i deres følelsesregulering. Desuden hvordan de kan igangsætte og evaluere pædagogiske initiativer målrettet børn, der behov for ekstra støtte med følelsesregulering.

SPIRE udvikles på baggrund af international forskning og i tæt samarbejde med danske pædagoger. Du kan læse mere om projektets forløb og delelementer nedenfor.

Projektets forløb

Systematisk litteraturgennemgang (2024-2025)

Formål: At skabe et forskningsbaseret fundament for SPIRE ved at kortlægge, hvilke følelsesreguleringsstrategier børn i alderen 0-5 år anvender ifølge international forskning.

Delphi-studie (2025)

Formål: At kvalificere og nuancere forståelsen af følelsesreguleringsstrategier hos børn i vuggestue- og børnehavealderen gennem ekspertvurderinger.

Fokusgruppeinterviews om arbejde med følelsesregulering (2025)

Formål: At få indblik i, hvordan følelsesregulering allerede arbejdes med i dansk pædagogisk praksis, og hvad der er vigtigt at tage højde for i udviklingen af SPIRE.

Interviews med fokus på pædagogers oplevelse af SPIRE (2025/2026)

Formål: At indsamle viden om pædagogers umiddelbare oplevelse af observationsredskabet for at kunne tilpasse det til dansk pædagogisk praksis.

Vi rekrutterer på nuværende tidspunkt pædagoger, der vil deltage i denne del af projektet. Læs mere under: ”Vil du deltage?”.

Pilottest af SPIRE - observationsredskabet (2025/2026)

Formål: At undersøge, hvordan SPIRE fungerer i praksis, og om observationsredskabet opleves som meningsfuldt og anvendeligt af pædagogisk personale.

Udvikling og pilottest af SPIRE – refleksionsredskabet (2026/2027)

Formål: At udvikle, afprøve og evaluere et refleksionsredskab, der kan støtte pædagogisk personale i arbejdet med følelsesregulering i daginstitutionen.

 

 

Interviews med pædagoger om SPIRE-observationsredskabet

For at SPIRE kan blive så meningsfuldt, praksisnært og let anvendeligt som muligt, afholder vi i september og oktober 2025 interviews med pædagoger, som har lyst til at dele deres erfaringer og give feedback på redskabet. Det er vigtigt for os, at SPIRE ikke kun udvikles på baggrund af forskning, men også på baggrund af praksiserfaringer.

Er du pædagog og arbejder i en vuggestue, dagpleje eller børnehave? Hvis du har lyst til at dele dine erfaringer og tanker om SPIRE observationsredskabet, vil vi meget gerne invitere dig til et online interview. I interviewet vil vi bede dig om at afprøve redskabet og dele dine oplevelser af det undervejs.

Vi har brug for erfaringer fra praksis for at gøre redskabet meningsfuldt og anvendeligt i det pædagogiske arbejde!

  • Formål: At få indblik i pædagogers oplevelser af SPIRE
  • Hvornår: Interviews afholdes i september og oktober
  • Hvem kan deltage: Pædagoger som arbejder i vuggestue, dagpleje eller børnehave
  • Tak for din tid: Interviewet tager 45-60 minutter og du modtager et honorar på 300 kr. (skattepligtig) som tak for din deltagelse

Klik her for at læse mere.

 

 

Caregiver Interaction Profile (CIP)

Ved henvendelser og spørgsmål kontakt venligst:

Katrine Krogh Hansen
Email: CDP@psy.ku.dk
Telefon: +45 93 56 51 67

Clara Christensen Vieira
E-mail: claracv@psy.ku.dk
Telefon: 93 56 57 16

SPIRE

Ved henvendelser og spørgsmål kontakt venligst:

Amanda Ray Johnsen
Email: amjo@psy.ku.dk
Telefon: +45 26 29 55 77

Anna Fleng Nielsen             
E-mail: anna.nielsen@psy.ku.dk
Telefon: +45 23 88 22 56 

 

 

Mette Skovgaard Væver. Foto: Nils Meilvang

Mette Skovgaard Væver
Professor
Caregiver Interaction Profile (CIP) og SPIRE

Katrine Røhder. Foto: Simon Knokgaard Halskov, KU

Katrine Røhder
Lektor
E-mail
+45 35 32 48 00
Caregiver Interaction Profile (CIP)

Ida Egmose Pedersen. Foto: Privat

Ida Egmose Pedersen
Adjunkt
Caregiver Interaction Profile (CIP) og SPIRE

Marianne Thode Krogh. Foto: Privat

Marianne Thode Krogh
Akademisk medarbejder
Caregiver Interaction Profile (CIP)

Lauren Renee Bader
Postdoc
SPIRE

Tina Wahl Haase. Foto: Nils Meilvang

Tina Wahl Haase
Ph.d.-studerende
SPIRE

Amanda Ray Johnsen
Videnskabelig assistent
SPIRE

Anna Fleng Nielsen. Foto: Privat
Anna Fleng Nielsen
Videnskabelig assistent
Caregiver Interaction Profile (CIP) og SPIRE
Camilla Stejnmejer Iversen. Foto: Privat

Camilla Stejnmejer Iversen
Videnskabelig assistent
Caregiver Interaction Profile (CIP)

Clara Christensen Vieira. Foto: Privat

Clara Christensen Vieira
Videnskabelig assistent
Caregiver Interaction Profile (CIP)

Studentermedhjælpere

Katrine Krogh Hansen
Koordinator, stud.psych.
Caregiver Interaction Profile (CIP)

Mie Friis Larsen
Stud.psych.
Caregiver Interaction Profile (CIP)

Thilde Refstrup Hyldgaard
Stud.psych.
Caregiver Interaction Profile (CIP)

Sofie Lindgaard Nielsen
Stud.psych.
Caregiver Interaction Profile (CIP)

Elvira Vilsbæk Kongstad
Stud.psych.
Caregiver Interaction Profile (CIP) og SPIRE

Olivia Rode Diness
Stud.psych.
Caregiver Interaction Profile (CIP) og SPIRE

Sigrid Bertram Pedersen
Stud.psych.
Caregiver Interaction Profile (CIP)

Laurits Grunnet
Stud.psych.
Caregiver Interaction Profile (CIP)

Nanna Koch. Foto: Privat.

Nanna Koch
Stud.pæd.psych.
SPIRE

Jonathan Haahr Vigilius
Stud.psych.
SPIRE

Sarah Rosbøl
Stud.psych.
Caregiver Interaction Profile (CIP)

Eksterne samarbejdspartnere

Sophie Reijman. Foto: Privat Sophie Reijman
Lektor, Vrije Universiteit Amsterdam
Caregiver Interaction Profile (CIP)
Vibe Larsen. Foto: Privat Vibe Larsen
Docent, Københavns Professionshøjskole
Caregiver Interaction Profile (CIP)

 

 


Om projektet

Projektperiode: 2022 -

Forskningsprojektet er et nationalt og internationalt samarbejde mellem Københavns Universitet, Københavns Kommune og Københavns Professionshøjskole, Groningen Universitet, NL og Vrije Universitet, NL.

Projektet er finansieret af bevillinger fra af Danmarks Frie Forskningsfond og TrygFonden

Information til forældre

Børn i vuggestue. Foto: Colourbox

Læs mere om projektet her.

Introduktion til CIP-forløbet

Hvordan var det at deltage i et CIP-forløb?

Her kan du bl.a. høre pædagogerne Lisbeth og Daniel fortælle om deres oplevelser med at deltage.