Leg og samspil 0-12 måneder

Det er i og med legen, at spædbørn udforsker verden og lærer, hvordan de selv og andre begår sig i relationer med hinanden. Når spædbarnet er udhvilet og parat, er legende samspil med delt glæde afgørende for det lille barns udvikling, trivsel og læring. Projektet Leg og samspil 0-12 måneder undersøger, om man kan fremme legende samspil mellem børn og forældre i barnets første leveår og dermed styrke børns sociale og følelsesmæssige udvikling samt forældrenes oplevelse af kompetence.

Far og baby. Foto: Pexels, Mart Production

I projektet indgår sundhedsplejersker og en gruppe forældre med spædbørn i alderen 0-1 år fra to kommuner. Psykologer fra Københavns Universitet udvikler i samarbejde med sundhedsplejerskerne et kompetenceudviklingsprogram samt informations- og vejledningsmateriale til forældre. Fokus er på, hvad legende læring betyder for barnets udvikling og evne til at danne relationer senere i livet, og hvordan forældrene selv kan indgå i legende samspil med delt glæde med deres baby. Undervisningsmaterialet vil indgå i sundhedsplejerskernes vejledning til nybagte forældre. Sundhedsplejerskerne vil få specialiseret viden om, hvordan legende samspil kan understøtte barnets sociale og følelsesmæssige udvikling samt blive præsenteret for konkrete lege. Sundhedsplejerskerne vil også modtage træning i vejledning af forældre i legende læring.

Kombination af forskning og støttende indsats

I projektet Leg og samspil 0-12 måneder indsamles først data på en gruppe spædbørnsforældre, der modtager sundhedsplejerskens nuværende tilbud, med henblik på at kunne sammenligne effekten af indsatsen. Herefter opkvalificeres sundhedsplejerskerne, og der indsamles derefter data på en gruppe spædbørnsforældre, som modtager sundhedsplejerskernes nuværende tilbud og derudover indsatsen Leg og samspil 0-12 måneder. Til slut vil projektet evaluere effekten af indsatsen ved at se på, om mængden af legende samspil er øget, hvordan det har påvirket barnets sociale og følelsesmæssige udvikling, og om forældrene føler sig mere kompetente. Dertil vil en implementeringsevaluering vurdere sundhedsplejerskernes oplevelse af indsatsens anvendelighed i deres praksis.

Mød projektgruppen

Mette Skovgaard Væver. Foto: Nils Meilvang

Mette Skovgaard Væver
Professor
mette.vaever@psy.ku.dk 

Maja Nyström Hansen. Foto: Sandra Åberg Photography

Maja Nyström-Hansen
Postdoc
mnh@psy.ku.dk 

Esben Gejl. Foto: Privat

Esben Gejl
Videnskabelig assistent
esge@psy.ku.dk