Den Gode Start: Forældreskab og emotionel udvikling hos børn med/i risiko for cerebral parese

Cerebral Parese (CP) er den hyppigste motorisk lidelse blandt børn og opstår oftest i forbindelse med graviditet og fødsel. Forskningsprojektet vil gennem to empiriske projekter og litteraturstudier belyse de psykologiske aspekter af som ny familie at leve med CP.

Forskningsprojektet arbejder med at tilvejebringe viden og erfaringer, som kan danne baggrund for udvikling af tidlige psykologiske indsatser, der kan støtte tilknytningen hos børn med CP og deres forældres mentale velbefindende.

De konkrete forskningsprojekter omhandler: 1) et longitudinelt studie, der skal belyse risiko og beskyttende faktorer for forældre-barn samspillet, 2) afprøvning af en tilknytningsbaseret forældreintervention (VIPP-SD) i et pilotprojekt. Derudover arbejdes med systematisk litteraturstudier for at belyse den eksisterende viden i forhold til børn med CP's sociale og følelsesmæssige udvikling samt evidens vedrørende tilknytningsbaserede interventioner.

 

 

 

I dette forskningsprojekt vil familier med et spædbarn i risiko for CP blive undersøgt tre gange i løbet af barnets første 15 måneder. Formålet er at belyse, hvordan det tidlige forældre-barn samspil og forældreskabet kan påvirkes af risikoen for CP og identificere risiko og beskyttende faktorer knyttet til barnet og/eller forældrene. Familierne bliver sammenlignet med en kontrolgruppe, der består af familier med børn i lav risiko for CP, dvs. børn født uden graviditets- og/eller fødselskomplikationer. Alle familier følges, indtil barnet bliver 4 år for at belyse påvirkningen af den tidlig samspil for barnets socio-emotionelle udvikling. Projektet løber fra januar 2021 til december 2024 og foregår i samarbejde med Elsass Fonden og Institut for Neurovidenskab, Københavns Universitet.

Læs mere om projektet her.

Du kan også læse mere om projektet i denne artikel og på Elsass Fondens hjemmeside.

 

 

 

 

 

 

VIPP-CP: Video-feedback Intervention to Promote Positive Parenting and Sensitive Discipline – a pilot study of acceptability and adaption to families with children with Cerebral palsy

Dette forskningsprojekt er et pilotstudie, hvor vi vil afprøve anvendeligheden af et eksisterende video-baseret forældreprogram (VIPP-SD) til familier med børn med CP. Som en del af projektet vil 20 familier blive rekrutteret til at afprøve indsatsen. Vi vil systematisk undersøge: a) forældres accept af programmet, b) hvorvidt og hvordan programmet kan og bør tilpasses, så det er målrettet de specifikke udfordringer, som forældre til børn med CP oplever, samt c) effekten af indsatsen på forældrenes samspilsadfærd.

Projektet starter i august 2022 og foregår i samarbejde med Elsass Fonden. Hvis du har lyst til at deltage, kan du henvende dig til forskningsleder Katrine Røhder på tlf. +45 31 43 26 79.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Udover de empiriske projekter arbejdes aktuelt med to systematiske litteraturstudier på området: ”Socio-emotional Development in Children with Cerebral Palsy: a Scoping Review” og ”Attachment-based interventions to Parents with Children with neurodevelopmental disorders”.

For studerende: Det er muligt at være tilknyttet forskningsprojektet som valgfagsstuderende og/eller skrive speciale inden for området – hovedsageligt i efterårssemestrene. Ved interesse kontakt adjunkt Katrine Røhder. Se også det godkendte valgfag på KUnet (husk login).

 

 

 

 

 

 

Det er muligt at være tilknyttet forskningsprojektet som valgfagsstuderende og/eller skrive speciale inden for området – hovedsageligt i efterårssemestrene. Ved interesse kontakt adjunkt Katrine Røhder.

 

 

 

Forskere

Interne forskere:

Navn Titel Arbejdsområde Billede
Katrine Røhder Lektor Forældre-barn samspil, cerebral parese, perinatal psykisk helse, omsorgsrepræsentationer, social og følelsesmæssig udvikling, tidlig intervention Billede af Katrine Røhder
Julie Enkebølle Hansen Ph.d.-studerende Socio-emotionel udvikling, forældre-barn samspil, cerebral parese, perinatal psykisk helbred, livskvalitet, spædbørn Billede af Julie Enkebølle Hansen

Støttet af

Projekt: Den gode start 
Periode: 2021 - 2024

Kontakt


Katrine Røhder
Lektor
E-mail

Eksterne forskere:

Navn Titel Telefon E-mail
Maria Willerslev-Olsen Forskningsmedarbejder, Elsass Fonden +45 22 83 40 05 E-mail
Jens Bo Nielsen Professor på KU og chef for Forskning & Udvikling i Elsass Fonden +45 35 32 74 50 E-mail
Gorm Greisen Overlæge på Rigshospitalet +45 40 46 07 47 E-mail