FAQ for psykologer

EPIC-illustration. Foto: Adobe Firefly

Selvom du har besluttet dig for at deltage i EPIC og underskrevet samtykkeerklæringen, kan du altid vælge at træde ud af projektet – også uden at du skal komme med nogen forklaring. Det vil ikke påvirke din praksis eller dit forhold til forskergruppen at trække dig som psykolog i EPIC.

Hvis forskergruppen i EPIC har modtaget dine grundlæggende informationer (din e-mail og dit telefonnummer), og du beslutter dig for, at du ikke vil deltage, sletter vi dine oplysninger og kontakter dig ikke igen med henblik på at deltage i projektet.

 

 

Alle dine svar er anonymiserede i henhold til gældende lovgivning, og forskergruppen i EPIC analyserer dine data i anonymiseret form.

 

 

Du introducerer EPIC til alle nye klienter med en lægehenvisning til psykoterapi (dog er en forudsætning for at deltage, at klienten kan tale og læse dansk). Du introducerer EPIC til klienten allerede ved den første telefon- eller mailkontakt med vedkommende, altså inden den første orienterende samtale eller den første session. Vi har skrevet et eksempel på, hvordan du kan beskrive dit samarbejde med EPIC og invitere klienten til at deltage i vores ”Brugerhåndbog til psykologer i EPIC".

 

 

Efter at klienten har underskrevet samtykkeerklæringen til EPIC og er blevet EPIC-deltager, randomiserer vi klienten til enten at starte i terapi inden for to uger, eller til at blive placeret på din venteliste i fire måneder – og derefter starte i terapi.

Vi sender dig en mail med resultatet af randomiseringen lige efter, at den er blevet foretaget, og beder dig i denne mail om at kontakte din klient med henblik på at sætte en dato i kalenderen for den første session. Alt efter resultatet af randomiseringen skal denne session ligge inden for de næste to uger, eller fire måneder senere. Dette præciserer vi i den e-mail, vi sender til dig.

 

Du skal ikke foretage dig noget. Efter at du har rekrutteret en klient til EPIC og sendt os deres e-mail, telefonnummer og henvisningsårsag, overtager vi kontakten til klienten omkring projektet. Klienter får automatisk tilsendt en reminder, hvis de har glemt at udfylde spørgeskemaer. Som psykolog skal du ikke følge op på spørgeskemaerne med klienten, men blot praktisere terapi som du normalt ville.

 

 

Du får tilsendt en automatisk reminder efter 24 timer, hvis du glemmer at udfylde et spørgeskema.

 

 

Du kan sagtens dele din besvarelse op og vende tilbage til spørgeskemaerne efter en pause. For at gemme det, du har nået at udfylde, skal du klikke på ”Gem og vend tilbage senere” inde i spørgeskemaet. Derefter vil spørgeskemaet lukke ned, og du vil blive tilsendt en mail med et link til det gemte spørgeskema. Du kan tilgå spørgeskemaet igen gennem denne mail og færdiggøre det.

 

Undervejs mens du udfylder et spørgeskema, kan du gå tilbage via en ”Tilbage” pil i bunden af skemaet og ændre på dine svar. Når du først har indsendt spørgeskemaet til os, kan du dog ikke foretage flere ændringer.

 

Det første og største spørgeskema i EPIC skal udfyldes, inden du begynder at rekruttere klienter til EPIC. De skemaer, du får tilsendt under og efter hvert klientforløb, skal udfyldes kort tid efter, at du modtager dem – helst inden for en uge.