Professionel psykologisk testning

Efterår 2020

Tekster Normalsider
Bayley, N. (2009). Bayley Scales of Infant and Todler Development. Dansk Vejledningssupplement. Stockholm, Pearson Assessment Inc. side 8-10 I kapitel 1 samt hele kapitel 4. 23
Behling, O. & Law, K. S. (2000). Translating questionnaires and other research instruments. Problems and solutions. London, Sage Publications. ISBN: 0-7619-1824-8. side 1–9. 7
Brett, J. F. & Atwater, L. E. (2001). 360° Feedback: Accuracy, Reactions, and Perceptions of Usefulness. Journal of Applied Psychology, 86, 930-942.    20,5
Carter, N. T.;   Daniels, N. A. & Zickar, M. J. (2013). Projective testing: historical foundations and uses for human ressource management, Human Ressource Management Review, 23, 205-218. 25
Cohen, R. J.; Swerdlik, M. E. & Sturman, E. D. (2013). Psychological Testing and Assessment: An Introduction to Tests and Measurement. Eight edition. McGraw-Hill. ISBN-13 9780078035302. side 489 – 504midt i kapitel 14. 19
Cohen, R. J.; Swerdlik, M. E. & Sturman, E. D. (2013). Psychological Testing and Assessment: An Introduction to sTests and Measurement. Eight edition. McGraw-Hill. ISBN-13 9780078035302. side 535 – 541midt i kapitel 15. 9
Costa, P. T. & McCrae, R. (2014). NEO-PI-3. vejledning – Erhverv. København, Hogrefe Psykologisk Forlag. Side 10 –22 20
Domino, G. & Domino, M. L. (2006). Psychological testing. An introduction. cambridge, Cambridge University Press. ISBN: 978-0-521-86181-6. side 427-431, 434 midt spalte 1 – 437 midt spalte 2, 444 midt spalte 2 – 446 øverst spalte 1, 448 nederst spalte 1 – 449 nederst spalte 2 15
EFPA review model for the description and evaluation of psychological and educational tests. Test review form and notes for reviewers. Version 4.2.6. side 23-25 og 33-42. 5
EuroTest modellen – kort beskrivelse (dansk psykologforening) 2
Furr, R. M. & Bacharach, V. R. (2014). Psychometrics. An introduction. Second Edition. Washinghon DC, Sage. ISBN: 978-1-4522-5680-1. Side 385-393øverst og side 396-407midt. 19,5
George, C. & West, M. (2012). The adult attachement projective pricture system. Attachement theory and assessment i adults. New York, The Guilford Press. Kapitel 2 + side 27-40nederst i kapitel 3 15,5
Gioia, G. A.; Isquith, P. K.; Guy, S. C. & Kenworthy, L. (2005). BRIEFTM Behavior rating inventory of executive function. Adfærdsvurdering af eksekutiv funktion. Vejledning – skolebørn. København, Hogrefe Psykologisk Forlag. Side 7-11. 5,2

Grundbogen. Gregory, R. J. (2014) Psychological testing. History, Principles, and Applications. Seventh Edition. Global Edition. Harlow, UK. Pearson Education Limited. ISBN: 978-1-292-05880-1.

Side 21 – 39midt i kapitel 1A, kapitel 2A, kapitel 3A, kapitel 3B, kapitel 4A, kapitel 4B, side 179 – 194midt i kapitel 5B, Side 275 – 276 i kapitel 7A, kapitel 7B, side 311midt – 332 i kapitel 8A, side 347 – 359 i kapitel 8B, side 452 – 460 og side 466nederst – 476 i kapitel 11A.

252
Haywood, H. C. & Lidz, C. S. (2007). Dynamic assessment in practice. Clinical and educational applications. Cambridge, Cambridge University press. ISBN: 978-0-521-61412-2. Side 1-20 i Kapitel 1. 21
Hodges, J. R. (2007). Cognitive assesment for clinicians. Oxford, Oxford University Press. ISBN: 978-0-19-262976-0. side 145-147midt. side 232midt – 233midt.   side 237nederst – 240øverst. side 242midt – 244øverst. side 244nederst – 247midt. 6
Hyltén-Cavallius, A. L. & Gammeltoft, M. (2011). Psykologiske undersøgelser af børn, København, Dansk Psykologisk Forlag, ISBN: 978-87-7706-295-7. side 100nederst –110midt. 7,5
Hyltén-Cavallius, A. L. & Gammeltoft, M. (2011). Psykologiske undersøgelser af børn, København, Dansk Psykologisk Forlag, ISBN: 978-87-7706-295-7. Kapitel 3 Praktisk gennemførelse af en psykologisk undersøgelse, Side 27 – 58. 27
Hyltén-Cavallius, A. L. & Gammeltoft, M. (2011). Psykologiske undersøgelser af børn, København, Dansk Psykologisk Forlag, ISBN: 978-87-7706-295-7. Kapitel 3 Praktisk gennemførelse af en psykologisk undersøgelse, Side 27 – 58. 0
ICT (2013). The ITC Guidelines on Test Use 17
Jackson, C. (2002). Pyskologisk testning. København, Psykologisk Forlag A/S. ISBN: 87-8706-219-1. Side 174-175
2
Kjerulf & partnere (2018). Håndbog til KP Personprofil. Side 3-4, 6-10øverst, 11øverst-26, 27midt-28midt, 34-35, 38-39, 43, 51-54 28,8
Kline, T. J. B. (2005). Psychological testing. A practical approach to design and evalutaion. Thousand Oaks, California, Sage Publications. ISBN: 1-4129-0544-3. Side 69nederst-72midt. 4
Kreiner, S. (2009). Om udvikling og afprøvning af pædagogiske test. I Carsten Bendixen og Svend Kreiner (red.) Test i folkeskolen, København, Hans Reitzels Forlag. ISBN: 9788741252179. Side 43-81. 26,5
Management Research Group (2010). Leadership Effectiveness Analysis: Executive Summary. Side 1-9.  14
Master (2015/2017): ACE e-lessons. Allerød, Master Danmark A/S. Uddrag som følger: ”ACE: Grundmodel og opbygning", "ACE: Anvendelsesområder - muligheder og afgrænsninger", ”side 8-11 i "Guide til ACE tilbagemelding" og "Tilbagemeldingsetik: Hvordan sikrer jeg at respondenten har tillid til processen"  17

Nielsen, T.;   Kreiner, S. & Styles, I. (2007). Mental self-government: development of the additional democratic learning style scale using Rasch measurement models. Journal of Applied Measurement, 8(2), 124-148. side 124-127øverst.

(svarer til side 1-4 i kompendieteksten, da denne er et særtryk)

5
Ripa, C. P. L.; Skovdahl Hansen, H.; Lykke Mortensen, E.; Sanders, S. A. & Reinisch, J. M. (2001). A Danish version of the sensation seeking scale and its relation to a broad spectrum of behavioral and psychological characteristics. Personality and Individual Differences, 39, 1371-1386.

12
Skovdahl Hansen, H & Lykke Mortensen, E. (2006). Neuroticism, extraversion, openness personality inventory-revised (NEO-PI-R).I Peter Elsass, Jan sIvanouw, Erik Lykke Mortensen, Stig Poulsen, Bent Rosenbaum (red.). Assessmentmetode. Håndbog for psykologer og psykiatere, København, Dansk Psykologisk Forlag, ISBN: 978-87-7706-336-7. 10,5
Van de Vijver, F. J. R. & Poortinga, Y. H. (2005). Conceptual and methodological issues in adapting tests. I Ronald. K. Hambleton; Peter F. Merenda & Charles D. Spielberger. Adapting educational and psychological tests for cross-cultural assessment. London, Lawrence Earlbaum Associate, Publishers. ISBN: 0-8058-3025-1. Side 39–63 18
Wechsler, D. (2010). WISC-IV, Dansk version. Wechsler intelligence scale for children – fourth edition. Vejledning, del 1. Stockholm, MCS Pearson inc. side 11-16 fra kapitel 1 + side 47-57 fra kapitel 3. 11,8
Wechsler, D. (2011). WAIS-IV, Dansk version. Wechsler adult intelligence scale – fourth edition. Vejledning, del 1. Stockholm, MCS Pearson inc. side 13-22 fra kapitel 1 + side 71-75 fra kapitel 3. 13,2
Weiss, D. J. (2013). Uddrag af Chapter 10. Item banking, test development, and test delivery. I kurt F. Geisinger (Ed.-in.chief) APA handbook of assessment in psychology, vol 1. Washington DC, American Psychological Association. ISBN: 978-1-4338-1227-9. Side 192nederst-200. 11,5
Yoder, P. & Symons, F. (2010). Observational measurement of behavior. New York, Springer Publishing Company. ISBN: 978-0-8261-3761-3798-2. Kapitel 1. 13,5
Ziegler, M.; Maccann, C. & Roberts R. D. (2011). uddrag af kapitlet “The Rules of Evidence and the Prevalence of Applicant Faking”. In Ziegler, M.; Maccann, C. Roberts R. D. New Perspectives of Faking in Personality Assessment. Oxford University Press Scholarship Online. ISBN: 9780195387476. side 47midt – 49øverst (I online-udgave er det side 14midt – 16midt, når kapitlet er lavet til pdf-fil)- Det afsnit som hedder ”closing arguments” 1,0
Total pensum 705