Påvirker andres perspektiv hvad 11 måneder gamle spædbørn husker?

I dette studie undersøger vi, om 11 måneder gamle spædbørn bedre husker objekter, som andre ser på.

 

Når spædbørn begynder at tilegne sig viden og kundskab om verden omkring dem, er der utallige situationer og objekter, som de kan dedikere deres opmærksomhed til. For at denne opgave kan løses, må de derfor udvælge det, der er meningsfuldt at lære. Som et svar på dette er det blevet argumenteret, at spædbørn er altercentriske. Det indebærer, at de er opmærksomme på andres visuelle perspektiv og mere effektivt husker og lærer det som andre har set på, sammenlignet med det de kun har set på selv. Ved at være opmærksomme på hvad sociale partnere er interesseret i og ser på, kan spædbørn identificere hensigtsmæssige læringsmuligheder i verden.

 

 

I dette studie undersøger vi, om babyer særligt husker og genkender objekter, som andre tidligere har været interesserede i, når de skal lære om verden.

Vi viser babyer animerede videoer af en person, der kigger på et af to objekter, som begge er skjulte for barnet. Herefter forsvinder personen, og vi præsenterer da skiftevis objektet, som personen kiggede på, eller objektet, som personen ikke kiggede på. Vi afspiller da en abstrakt animation og noget musik, så vi efterfølgende kan teste hukommelse for objekterne. Det gør vi ved at vise objektet igen sammen med et nyt, men lignende objekt. Hvis spædbørn kan huske objektet, som de så, forventer vi, at de kan differentiere mellem det nye og gamle objekt. Det kan vi undersøge med vores eye-tracker, der kan fortælle os, hvor på skærmen babyerne kigger, og om babyer gennemsnitligt kigger mere på det gamle eller nye objekt.

Hvis babyer bedre husker de objekter, som en social partner har set på, så forventer vi også, at de bliver processeret på en anderledes måde i hjernen. Derfor ser vi også på, hvordan hjernen reagerer, når objekterne observeres. Det gør vi ved at bruge EEG (electroencephalography), der tillader os at måle specifikke hjernerytmer, der er blevet forbundet med læring.

Samlet undersøger vi, om børn benytter andres perspektiv til at identificere hensigtsmæssige læringsmuligheder i verden og mere effektivt lærer fra disse situationer.

 

Dora Kampis
Ph.d. i kognitionsvidenskab
Tenure track adjunkt
dk@psy.ku.dk 
Ph.d., professor
victoria.southgate@psy.ku.dk 
Victoria Southgate
Ph.d. i psykologi
Tenure track adjunkt
khb@psy.ku.dk 
Helle Lukowski Duplessy
Cand.psych.
Videnskabelig assistent og lab manager
hedu@psy.ku.dk
Bjørn Dahl Kristensen
Forskningspraktikant 
Bjørn Dahl Kristensen

 

 

Om studiet

Studiet løber fra efteråret 2022 til efteråret 2023. 

Studiet er støttet af European Research Council (ERC).

Kontakt

Dora Kampis
Tenure track adjunkt i Center for Småbørns Kognition
dk@psy.ku.dk