CIF's 7 fokusområder
Forskningen i CIF er organiseret i syv fokusområder, der er målrettet de 0-6 årige børn og deres familier, her inkluderende graviditeten og førskolealderen:
a) Forskningsbaseret undervisning af de kommende psykologer og sikring af deres kvalifikationer i forhold til tidlig indsats samt spæd- og småbørns psykiske sundhed.
b) Efteruddannelseskurser i systematiske og evidensbaserede metoder målrettet alle de fagprofessionelle, der arbejder med gravide, spædbørn, småbørn og børn i førskolealderen: Sundhedsplejersker, jordemødre, psykologer, læger, pædagoger, socialrådgivere m.fl.
Du kan læse mere om, hvilke specifikke kurser CIF tilbyder til fagprofessionelle her.
Overgangen til forældreskabet er en afgørende udviklingsfase. En tidlig opsporing og forebyggende indsats skal starte allerede under graviditeten, og indsatsen retter sig mod alle gravide/kommende forældre, herunder udsatte og sårbare gravide/kommende forældre.
20-25% af alle nybagte forældre oplever stor usikkerhed i forhold til forældrerollen, hvilket kan forstyrre den tidlige forældre-barn relation og glæden ved forældreskabet. Nybagte forældre kan støttes ved en forebyggende indsats leveret i hjemmet af sundhedsplejersken.
For mere viden om indsatser som styrker den gode familiestart, læs om vores projekt Forstå din baby.
15-20% af alle spædbørn og deres familier er udsatte. Disse børn og deres familier skal opspores tidligere ved brug af videnskabeligt solide og systematiske metoder, for eksempel ved hjælp af Alarm Distress Baby Scale.
De børn og familier, der vurderes til at være udsatte, skal tilbydes evidensbaserede interventionsprogrammer, for eksempel forældreprogrammet Tryghedscirklen (COSP ©).
Det lille barn lærer både om verden og sig selv gennem leg og udforskning. Barnets oplevelse af tryghed i sine omsorgsrelationer hænger tæt sammen med barnets leg. Vi ved i dag for lidt om, hvordan de voksne (forældre, pædagoger mv.) bedst stimulerer og understøtter barnets leg og læring.
Fædrene er oversete i forskningen. Vi har brug for mere viden om fædrenes rolle i den fysiske og følelsesmæssige omsorg af det lille barn, samt viden om hvad kvantiteten og kvaliteten af fædres involvering betyder for barnets udvikling.