Virtual Learning Lab (VLL)
I Virtual Learning Lab (VLL) udforsker vi mekanismerne for læring i digitale miljøer som for eksempel virtual og augmented reality. For at øge vores forståelse af hvordan mennesker lærer, kombinerer vi viden fra psykologisk teori og forskning med eksperimenter i autentiske undervisningssammenhænge. Vores mål er at opnå evidensbaseret viden, der kan vejlede den fremtidige udvikling og implementering af digitale læringsmaterialer og inspirere til yderligere innovativ forskning på dette område.
VLL er en interdisciplinær forskningsgruppe med rødder i pædagogisk psykologi, arbejds- og organisationspsykologi, psykometri, UX-design, multimedie læring og digital udvikling. Vi samarbejder med nogle af de førende virksomheder og lærere inden for undervisningsteknologi for at udforske, hvordan teknologi påvirker læring, motivation og interesse i undervisningssammenhænge. Vi fokuserer særligt på design og udvikling af simulationer, implementering af simulationer i konkrete lærings- og undervisningssammenhænge, samt udvikling og validering af psykologiske skalaer.
Se mere på Virtual Learning Labs hjemmeside: virtuallearninglab.net.
- Makransky, G., Andreasen, N. K., Baceviciute, S., & Mayer, R. E. (2020). Immersive virtual reality increases liking but not learning with a science simulation and generative learning strategies promote learning in immersive virtual reality. Journal of Educational Psychology. Advance online publication. https://doi.org/10.1037/edu0000473
- Makransky, G., & Petersen, G. B. (2019). Investigating the process of learning with desktop virtual reality: A structural equation modeling approach. Computers & Education, 134 (July 2018), 15–30. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.02.002
- Makransky, G., Terkildsen, T. S., & Mayer, R. E. (2019). Adding immersive virtual reality to a science lab simulation causes more presence but less learning. Learning and Instruction, May, 0–1. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2017.12.007
- UCSB
- ETH Zurich
- iMotions
- Labster
- Novozymes
- Mærsk Træning
- Kommunernes Landsforening
- Epinion
- Energy Innovation Cluster
2020-2022
Data Plus: Quantifying Body Ownership in Virtual Reality: Bridging Experimental Psychology and Data Science
Total: 1,500.000 DKK
VLL: 700.000 DKK
2019-2020
Energy Innovation Cluster: Virtual Reality Safety Training
Total: 1,500.000 DKK
VLL: 400.000 DKK
2018-2020
Eurostars: Virtual Reality Biology Labs for Next Generation Science Education and Skills Development
Total: 847,389 Euros
VLL: 40,000 Euros
2017
Marked Development Fund: Investigating the Value of Virtual Reality Simulations
Total: 5,000.000 DKK
VLL: 800.000 DKK
2016-2021
Innovation Fund Denmark: SIPROS
Total: 23,500.000 DKK
VLL: 6,000.000 DKK
2014-2017
Innovation Fund Denmark: Next-generation adaptive medical laboratory simulations based on educational measurement research
Total: 9,184.000 DKK
VLL: 2,000,000 DKK
2014-2016
Eurostars: Novel technology for automatic detection of emotions for cutting-edge adaptive learning solutions
Total: 1,175,000 Euros
VLL: 150.000 Euros
Forskere/gruppemedlemmer
Navn | Titel | Telefon | |
---|---|---|---|
Adéla Plechatá | Postdoc | ||
Guido Makransky | Professor | +4535326276 | |
Gustav Bøg Lassen Petersen | Ph.d.-studerende | ||
Michael Atchapero | Fuldmægtig | +4535325747 |
Kontakt
Guido Makransky
Professor
E-mail: gm@psy.ku.dk
Telefon: +45 35 32 62 76
Sociale medier
Har du lyst til at prøve VR?
Kontakt os her for at deltage.
Studerende
- Sara Klingenberg (studentermedhjælper)
- Valdemar Aksel Stenberdt (studentermedhjælper)
- Noelle Bender (studentermedhjælper)