Pædagogisk Psykologi – Videnskaben om læring og undervisning – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Institut for psykologi > Pædagogisk psykologi > Pædagogisk Psykologi –...

Pædagogisk Psykologi – Videnskaben om læring og undervisning

Ny bog af Jesper Dammeyer

Folkeskolen og uddannelsessystemet er et altid aktuelt tema i samfundsdebatten. Om hvad og hvordan der undervises i folkeskolen er delvis et spørgsmål om holdninger, men den psykologiske forskning kan sige noget om, hvordan man gør og hvad der virker effektivt. Bogen Pædagogisk Psykologi – Videnskaben om læring og undervisning, formidler nyeste forskningsviden til studerende, forældre, politikere og andre som interesserer for hvad læring er og hvordan undervisning kan gøres bedre.

Eksempler på de mange spørgsmål, som bogen beskæftiger sig med, er:

  • Skal man som forældre involvere sig i lektielæsningen? Svaret er, at forskningen viser, at det bl.a. kommer an på barnets alder og hvordan man støtter. Forældrenes støtte er ofte en hjælp, men ikke altid.
  • Forskningen viser både, at elever lærer mere når der er mange børn i en klassen og når der er få. Hvordan hænger det sammen? Når man kigger nærmere på forskningen, viser det sig, at det ikke er klassestørrelsen i sig selv, men sammenhængen mellem klassestørrelse og undervisningsmetoderne, der er afgørende.
  • Elever er forskellige og det er lærere også. Forskningen viser, at lærer-elev relationen er vigtig, ikke kun i forhold til om eleven trives, men også i forhold til, hvor meget de lærer.
  • Bogudgivelsen er del af en række igangværende forskningsprojekter med fokus på ”Forskning der virker i folkeskolen og uddannelsessystemet”.

Læs mere om bogen på Hans Reitzel Forlags hjemmeside.